
Här finns alla blogginlägg på den här bloggen samlade. Sammanlagt är det över 300 inlägg. Längre ner finns också fler texter som jag har skrivit om att skriva. Här finns en alfabetisk lista.
Höjdpunkter
Om du är ny här kanske du undrar var du ska börja. Här är 10 av mina mest lästa och mest efterfrågade texter, samt de texter jag själv rekommenderar mina klienter oftast:
- Byggstenar i din roman
- Förstaversioner är skräp
- Struktur
- 7 oumbärliga intrigverktyg
- Karaktärsfunktionerna
- Spegelscener
- Taktkänsla
- 6 sätt att gestalta i din text
- Glöm inte syltsnittarna
- Oroar du dig för språket i ditt manus?
Alla texter nedan återfinns under följande rubriker:
Skrivande | Serier | Vad du kan lära dig av… | Redigering | Intervjuer med mig | Texter på andra ställen: Feedback och kritik / Allmänt om skrivande / Läsande
Skrivande
- Hur du får en hel bok om att skriva gratis (och varför)
- Hur du undviker att irritera dina läsare med ditt språk
- De 4 jobbigaste sakerna med att vara författare och hur du slipper dem
- 3 tips för dig som skriver till husbehov
- Vilka centrala rollfigurer bör du välja?
- Poltis 36 dramatiska situationer
- 6 sätt att gestalta i din text
- Struktur (mer än 40 texter, men eftersom de olika blogginläggen samlas på denna sida, länkar jag bara hit)
- Karaktärsfunktionerna
- Skjut inte budbäraren, skjut mentorn
- Dickens, Dostojevski och ’Allå, ’allå
- Hinder som hintar
- Är kaniner eller hamstrar bättre? Hur du vet att du har en historia
- Skriver du upp eller skriver du ner?
- Hur du skriver villospår
- Att skriva är inte att dra ett streck
- 5 skrivsaker du kan göra under semestern
- Din osympatiska huvudperson
- Vi blandar inte in polisen, va?
- Glöm inte syltsnittarna
- Du behöver inte börja med en smäll
- Du är redo
- 4 sätt att göra din text mer spännande
- Kan du se in i framtiden?
- Busyness, bara busyness
- Statens Operett- och Lokförarskola
- Vill du ha en bok färdig till bokmässan?
- Att säga åt folk att skriva varje dag är dumt
- Varför det är synd om vissa arkitekter
- Förstaversioner är skräp
- Frågan som är viktigare än alla regler
- Självförtroende
- Hur jag vet att ditt manus kommer att kunna bli bra
- Två metoder att göra In medias res
- Hur du varierar dina meningar
- Att knyta an till dina läsare
- Hur du vet att dina vändningar är tillräckligt stora
- Går du längst ut på grenen?
- Har du vad som krävs för att skriva dåligt?
- Att manövrera sina rollfigurer till rätt ställe
- Antagonisten är berättelsens hjärta
- Hur man betonar allvaret i en text
- Att arbeta gratis
- Hur är det att vara spökförfattare?
- Konflikt – ofta en fråga om maktkamp
- Vilka är dina främsta resurser?
- Framgång innebär inte att aldrig göra misstag
- Hur bekväm är du med att ljuga?
- Sju tillfällen när du är färdig med din bok
- Kom till saken någon gång
- Oroar du dig för språket i ditt manus?
- Bort med alla förbehåll!
- Hur många ord och tecken är det på en sida?
- Vill du skriva 100 sidor fler varje år?
- Hur man orsakar en röra
- 16 sätt att bygga upp din fackbok
- Hur jag vet att du kommer att lyckas
- Skriver du om X eller anti-X?
- Exempel på X och anti-X
- Se ett proffs skriva en scen på 7 minuter
- Kör hårt, härma dina förebilder!
- Är din berättelse för långsam?
- Granska dina M & M
- När förändrades du senast?
- Hur lång tid tar det att skriva en bok?
- Hur ser dina sidor ut?
- Hur ser dina stycken ut?
- Orsaken till att trianglar är bäst
- Det verkliga problemet med “plötsligt”
- Rollfigurer: Bra och dåliga familjer
- Hur man skriver ett synopsis
- Bara kändisar och weirdos?
- Spegelscener
- Vad är det för fel med din humor?
- Det här är den fula versionen
- Städar din huvudperson någonsin badrummet?
- Vem ska godkänna din text?
- Hur du hittar en boktitel
- Vinn drakchoklad genom att fira 200 inlägg!
- Ladda dina värdesaker
- Låt aldrig din rollfigur minnas
- Vinnare i drakchokladtävlingen
- Dåliga perspektiv
- Bra perspektiv
- Litar dina läsare på dig?
- Måste intrigen vara logisk?
- Kommentaren bakom kommentaren
- Angolansk författare döpte svensk rollfigur till Archibald Schweizer!
- Hemligheten bakom allt bra skrivande
- Rolig eller orolig?
- Att jobba hemifrån
- Hur du arbetar tillsammans i trånga utrymmen, enligt NASA
- Utöka ditt ordförråd
- Hitta rätt namn till dina rollfigurer
- Hur du får dina rollfigurer att hänga ihop
- Hur hittar du din egen stil?
- Inre och yttre intriger
- 7 oumbärliga intrigverktyg
- Varför du behöver klister i dina berättelser
- Nyckeln till framgång i dina samarbeten
- Vad bryr sig dina rollfigurer om?
- Skriv vackert, din fjant
- Hur börjar man ett stycke?
- Svårigheter med att skriva facklitteratur
- Hur ser du ut, människa?
- Hopp och förtvivlan
- Var skriver du?
- Slit inte på skolädret
- Det söta mötet
- Hur farligt kan det vara?
- Ta fram bröllopsskylten!
- Faktafel och lögner
- Marmorera din text
- Komiska avbrott
- Komiska bifigurer
- Research inför en fackbok
- Förskuggning och plantering
- Förändrar din berättelse världen?
- 6 psykologiska försvarsmekanismer (för författare)
- Hur gamla är dina rollfigurer, egentligen?
- Personifikation
- Att omvända läsare
- Varför är det så svårt att skriva?
- Fiskar, katter och ömfotingar
- Hur du överträffar läsarens förväntningar
- Önskningar och behov
- När fel blir rätt
- Byggstenar i din roman
- Ta din berättelse till nästa nivå
- Väder
- Hur klipper du din roman?
- Jokern, en rollfigur som gör berättelsen osäker
- Den fruktansvärda, tråkiga, ineffektiva listan
- Upprepa dig inte, upprepa dig inte
- Offret, en rollfigur som påverkar berättelsen efter sin död
- Bete och byte
- Lathund för författare
- Hur långt har du kommit som författare?
- Felet med många scener
- Intrigdjungeln
- Spöken, skelett och zombies
- Bakgrunder
- Defragmentera dina scener
- Din bok avslöjar din världsbild
- Vad har du lärt dig som författare?
- Spänn gummibandet!
- Hur ser din skrivprocess ut?
- Varför din bok kan bli refuserad (trots att den är jättebra)
Serier
- Planer: När planen slår fel, 7 sorters planer som slår fel, När planen slår fel, i verkligheten, Hur man skapar en plan (för författare)
- Känslor: Skriva känslor (vilka känslor finns?), 8 misstag författare gör när de skriver känslor, Hur du framkallar känslor i dina berättelser
- Hur du får läsaren att läsa vidare: Frågor (del 1), Använd konflikterna (del 2), Bomber, stenblock och rollfigurers djup (del 3), Hur hänger dina scener ihop?
- Dialog: 4 regler du måste bryta mot, Fyra fel som gör dina dialoger bättre, Skriv dialog, del 1, Skriv dialog, del 2, Skriv dialog, del 3, Hur du gör rollfigurernas dialog unik (Skriv dialog, del 4), Skillnaden på repliker och dialoger (Skriv dialog, del 5), Undertext (Skriv dialog, del 6)
- Vilseledning: Att vilseleda utan att ljuga, En ful kurs i hur författare vilseleder läsaren, Hur du undviker att vilseleda dig själv
- Brevfrågor: Brevfråga om det roliga i att skriva skolarbeten, … om att beskriva strider
- Vanliga frågor: … om skrivande, … om ditt manus, … om böcker, … om förlag
- Misstag: tema
- Konflikt: Låt bli att lösa konflikten, De tio budorden för konflikter, Vad du missförstår om konflikter, Går det att skriva scener utan konflikt?
- Världsbygge: Egenskaperna som står i motsättning, De tre nivåerna, 7 olika typer av världar
- Manualer: Att sätta böcker med Scribus, Hur du får en Wikipedia-artikel (för författare), Gör en ebok i några enkla steg, Ordlista för författare
- Rapporter: Författarkliniken dag 1, dag 2, Skriv2016 dag 1, dag 2, Gino Ventriglia och hur man skriver längre serier (Västsvenska filmdagarna 2017), Skriv 2017 dag 1, dag 2
- Arbetet som lektör: Myten om vad du kan använda en lektör till, Vad förväntas av en lektör?, Tio nivåer på de manus jag läser, Varför jag ibland struntar i gestaltningen, Lennart blir en Storydoktor, Vad är det första en lektör tittar på?
- Bokserier och trilogier: Del 1 (fördelar), del 2 (nackdelar), del 3 (likheter mellan bokserier och fristående böcker), del 4 (bokserie-struktur), del 5 (alternativ till cliffhanger-slut), del 6 (cliffhangers 1), del 7 (cliffhangers 2) och del 8 (hur man håller läsare uppdaterade utan att tråka ut dem)
- Två orsaker till att kritik svider (del 1, del 2)
- Tema: Dödssynderna (del 1, del 2, del 3)
- Symbolik: Genvägen till läsarens tillit, ”Det är som en metafor…”
- Genre: Varför är genre så jäkla svårt?, Hur mycket får du bryta mot genren?, Genrer i praktiken, Hur etableras en genre?
- Følelse: Berättelser som läsaren vill återkomma till, Typer av Følelse, Typer av Følelse, del 2, Typer av Følelse, del 3
- Hur man skriver fantastiska scener: del 1 (typer av scener), del 2 (scenstruktur), del 3 (scener och kapitel och sekvenser), del 4 (vad scener handlar om och improvisationsteater)
- Mina böcker: Tidigare böcker, Manusförfattarens guide, Skriv som ett proffs, En bok om idéer, Dagarna jag dog, Tio misstag författare gör, Författarens idébok (förord, litteratur och länkar), Från manus till färdig bok, Kommande böcker
Vad du kan lära dig av…
- … Fyra bröllop och en begravning
- … De omutbara
- … Jack Werner
- … virus
- … Lego filmen
- … Linda och Elio
- … Avengers – Age of Ultron
- … Jurassic World
- … Terminator-filmerna
- … Den gode, den onde och den fule
- … Spanarna (och Spanarna 2)
- … John Gardners James Bond-böcker
- … X-men: Apocalypse skulle kunnat ha lärt sig av Goldfinger
- … att teckna äpplen
- … att skapa quiz
- … Mary Kay Ash
Redigering
- 5 tips om hur du gör din text kortare
- 4 sätt att göra din text längre
- Slaggord
- När är det dags att sluta skriva om din text?
- Mardrömmar om omskrivning
- Effektiv omskrivning
Intervjuer med mig
- Booqla
- Vad handlar dramaturgi om? En intervju (Skrivpodden)
- Din egenutgivning – Tre skrivproffs ger sina bästa tips
- Tio misstag för författare – the movie
Blogginlägg om att skriva på andra ställen
- Innehållet i innehållsförteckningen
- Sista lagret ljug (om hur man knyter ihop rollfigurer och tema)
- Skriva facklitteratur (om att det är svårare än vad man kanske tror)
- Världens bästa löpsedel (om vad som är intressant)
- Jag gnuggar inte händerna åt Fexéus (om hur bra böcker tar upp många aspekter av ett ämne)
- Taktkänsla (om hur man betonar rätt saker)
- Vad är viktigare än verkligheten? (om realism)
- Skriva2017 i backspegeln (på Storydoktors)
- Framåtrörelse (på Storydoktors)
- Det enkla problemet (på Storydoktors)
- En oväntad lärdom av svordomar i Storbritannien (på Storydoktors)
- Typer av konflikter (på Storydoktors)
- Det okända okända – om omskrivning (på Storydoktors)
- Boktips: Hur du skriver en bok på 21 dagar (på Storydoktors)
- Tänker du på dina läsare? (på Storydoktors)
- Får du fram det du tänkt få fram? (på Storydoktors)
- Om ornament och bärande väggar (på Storydoktors)
- Hur kommer man till botten med en rollfigur? (på Storydoktors)
- Använder du Fleming-effekten? (på Storydoktors)
- Hur man får bra omdömen av BTJ (på Storydoktors)
- Klyschiga repliker (på Storydoktors)
- Vilken fråga besvarar du? (på Storydoktors)
- Var lägger du din exposition? (på Storydoktors)
- Monstret i skuggan (på Storydoktors)
- Berättelsens struktur – en trilogi: Början (del 1) (Boktugg Insider, inloggning krävs)
- Berättelsens struktur – en trilogi: Mitten (del 2) (Boktugg Insider, inloggning krävs)
- Berättelsens struktur – en trilogi: Slutet (del 3) (Boktugg Insider, inloggning krävs)
- Vilket tempus är bäst i romaner, presens eller preteritum? (Boktugg Insider, inloggning krävs)
- 4 verktyg för att fördjupa dina texter (Boktugg Insider, inloggning krävs)
- Snabba och långsamma författare (Boktugg Insider, inloggning krävs)
- 10 sätt att presentera bakgrund för en rollfigur (Boktugg Insider, inloggning krävs)
Feedback och kritik
Ingen skriver berättelser i ett vakuum (i så fall skulle det bli jobbigt att andas..). Man behöver få hjälp med att se nyktert på sina texter. Samtidigt är det svårt att inse att andra inte ser ens texter som man själv gör.
- Bränt barn skyr elden… men missar översvämningen (om hur man kan missa saker när man får feedback)
- Du behöver inte skämmas (om hur jag som lektör vill att du tar emot mina tips)
- Wallmans salonger (om hur man ger bra feedback)
- Dåliga förstaversioner (om hur andras texter har förvandlats under skrivperioden)
- När man tänker efter… (om hur uppdragsgivare kan ändra sig i sin feedback)
- Din egenutgivning – tre skrivproffs ger sina bästa tips (om hur man kan undvika att lektören använder rödpennan i ens manus)
Allmänt om skrivande
- Storyvärlden har skakats i grundvalarna (om en uppfinning som ingen författare bör undvika att ta hänsyn till)
- Hur man gör en filmanalys (även om hur man gör en grundlig genomgång av ett ämne)
- Några tips om ordbehandlare (om verktyg för författare)
- Jag återkommer till ”First, do no harm” (om hur det ibland är bättre att inte skriva dåligt än att skriva bra)
Läsande
Om du har nytta av de här skrivtipsen och har råd, får du gärna gå med i min Patreon. Där kan du stödja mig med en summa varje månad som motsvarar vad det kostar att köpa en kopp kaffe (alltså 20 kr månadsvis). På Patreon kan du också få olika förmåner, inklusive gratis e-böcker och en exklusiv och privat chatt, där du får personliga skrivtips.

Lennart Guldbrandsson, författare, lektör och föreläsare
På min blogg hittar du över 250 inlägg med skrivtips.
Jag har publicerat över tjugo böcker, inklusive ett antal om att skriva. Du kan få två av mina böcker gratis. En av mina senaste böcker är Dolt förflutet som nominerades till Selma-priset och finns som ljudbok, inläst av Tomas Norström, på Bokus, Adlibris. Naturligtvis finns den också på Storytel, Bookbeat, Nextory och Biblio.
Om du vill ha hjälp med dina berättelser eller din fackbok, hör av dig.
17 svar på ”Skrivtips”
Kommentarer är stängda.