Vill du skriva en aktuell bok?

Tänk om det här var din bok alla läste. Foto.

Varje gång något stort händer i samhället, oavsett om det är positivt eller negativt, kan man se hur det resulterar i ett par aktuella böcker. Sådana böcker hamnar ibland på topplistorna och räknas som böcker som ”alla” läser. Men vad ska man tänka på när man skriver sådana böcker?

(I den här texten, liksom i mina andra, använder jag massor av förklarande länkar. Jag hoppas att du tar dig tid att besöka några av dem, för där finns mycket matnyttigt.)

Först

Är det en tävling? Foto.

Det brukar numera inte dröja länge mellan någon stor händelse och de första böckerna om det. Tiden har kortats ytterligare sedan möjligheterna att publicera böcker själv har ökat.

Den vanliga åsikten är att man behöver vara först med sin bok för att ha någon chans, och att det överträffar att faktiskt ha något att säga. När efterfrågan är som störst vill man finnas där och tillfredsställa den.

Men ibland är det lättare att låta någon annan ta emot den kritik som alltid brukar komma: att man profiterar på olycka, att det är dåligt researchat och att det är ett hastverk.

I själva verket är det mycket vanligt att aktuella böcker kommer i par, med kort mellanrum, och det är inte alltid som den första boken blir mest framgångsrik. Andra faktorer som påverkar är om boken backas av någon kändis eller någon expert, om omslaget är välgjort, om titeln antyder vederbörlig respekt för ämnet, och om läsaren får valuta för pengarna (vem som helst kan sno ihop ett 20-sidorshäfte med stulna bilder).

Vara först eller ligga före?

En av mina favoritanekdoter kommer från 1933, då den unge journalisten Ian Fleming (som senare skapade James Bond) fick resa till Moskva för att bevaka en rättegång mot den brittiska vapentillverkaren Metropolitan-Vickers. Det vanliga sättet att rapportera om det var att vänta på att domstolen levererade sitt resultat, skriva ihop sin artikel och därefter springa till en av de få telefonerna och ringa sin redaktion.

Men Fleming var listig. Han skrev ihop två artiklar baserat på de två möjliga resultaten, så när domstolen meddelade sin dom kunde han komma först i kön.

Det lönade sig dock inte. En av hans konkurrenter hade mutat domstolen för att få reda på domen i förväg och hade redan skickat resultatet.

Ibland räcker det alltså inte med att vara först, för det kan ju finnas någon som redan har skrivit den bok som läsarna är ute efter. Att ligga före har naturligtvis sina utmaningar, men det finns tekniker man kan använda.

Vad ska boken handla om?

Ett av de stora problemen när det gäller aktuella böcker är att innehållet blir väldigt förutsägbart. En läsare som plockar upp en bok om den senaste olyckan kan nästan föreställa sig rubrikerna på förhand: bakgrunden, orsakerna, händelseförloppet och konsekvenserna.

Till viss del är det bokens hygienfaktorer, men att bara ge läsaren det är knappast något som får läsaren exalterad. För att uppnå sådana känslor behövs något mer. En del författare går därför över i mer eller mindre välgrundade spekulationer kring orsaker eller konsekvenser, medan andra försöker göra händelseförloppet mer personligt, till exempel genom att skildra personerna och situationerna. Här rekommenderar jag dig att studera hur William Goldman gjorde när han fick i uppdrag att skriva en film om Watergate, en nyhet som hade varit i nyheterna under så lång tid att det fanns stor risk att publiken skulle känna till mer än filmen kunde presentera. Goldman satte därför igång att få fram de saker som folk inte kände till och utelämnade nästan allting som var allmänt känt. Det var modigt, men resulterade i flera Oscarsstatyetter.

Samarbete

För att det ska gå snabbare är många tidiga böcker om ett aktuellt ämne skrivna av flera personer, med en liten redaktion. Det har också fördelen att boken kan täcka upp många olika aspekter och åsikter.

Men det är inte helt lätt att hålla ihop sådana samarbeten, något som du bland annat kan läsa om i 10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär.

Göra något annat

Som jag har noterat ovan kan det ibland vara värt att ligga före och inte bekymra sig så mycket om trenderna. Ibland kan det till och med vara så att när så många författare tror att läsarna vill ha böcker om det aktuella ämnet, så ökar intresset för Något Helt Annat. I stunder av stort allvar kan komedier eller verklighetsflykt bli väldigt populära, just därför att folk vill ha variation.

Och ärligt talat, finns det något som blir daterat fortare än gårdagens aktuella böcker?

Dolt förflutet av Thomas Karlsson och Lennart Guldbrandsson

Lennart Guldbrandsson, författare, lektör och föreläsare

Dolt förflutet av Thomas Karlsson och Lennart Guldbrandsson

På min blogg hittar du över 200 inlägg med skrivtips.

Jag har publicerat över tjugo böcker, inklusive ett antal om att skriva. Du kan få två av mina böcker gratis. Min senaste bok är Dolt förflutet som nominerades till Selma-priset och finns som ljudbok, inläst av Tomas Norström, Bokus, Adlibris.

Om du vill ha hjälp med dina berättelser eller din fackbok, hör av dig.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *