Varför du bör glädjas åt alla som inte köper dina böcker

Glädje kan bygga på förväntningar.

Det finns mycket att glädjas åt när man skriver: flyt i skrivandet, de litterära samtalen, varje gång någon tycker om det man skriver, positiva recensioner och så vidare.

Men gläds du åt alla som inte köper dina böcker? Det gör jag. Låt mig berätta varför.

(I den här texten, liksom i mina andra, använder jag massor av förklarande länkar. Jag hoppas att du tar dig tid att besöka några av dem, för där finns mycket matnyttigt.)

Vilken är världens mest sålda bok?

Det är förvånansvärt svårt att ta reda på vilken som är världens mest sålda bok. Under stora delar av litteraturhistorien har böcker piratkopierats, sålts utan författarnamn, skrivits om och sålts – och naturligtvis har statistik inte varit någon prioritet.

Men en bok som brukar nämnas som världens mest sålda bok (och här räknar vi enbart böcker med namngivna, enskilda författare, som inte har publicerats med religiösa eller politiska syften, så därför finns varken Bibeln eller IKEA-katalogen med) är Don Quijote.

Don Quijote publicerades i två volymer 1605 och 1615 av spanjoren Miguel de Cervantes. Sedan dess har den sålts i närmare 500 miljoner exemplar! Orsaken till att den har sålt så bra var att den i stort sett skapade den moderna romanen.

500 miljoner exemplar är så otroligt mycket att det är svårt att greppa siffran. I jämförelse har Sagan om ringen sålt ungefär 150 miljoner exemplar, Bröderna Grimms sagor 135 miljoner exemplar och Harry Potter och de vises sten 120 miljoner exemplar. Tillsammans har Harry Potter-böckerna sålt ungefär lika mycket som Don Quijote. Tänk på hur långa köerna var när Harry Potter-böckerna kom ut, och hur mycket de böckerna hjälptes av modern marknadsföring och de populära filmatiseringarna.

Statistiskt sett har 94 procent av de här människorna inte Don Quijote hemma.

Men vi är drygt 7,7 miljarder människor på jorden. Det betyder att inte ens var femtonde människa som lever idag har ett exemplar av Don Quijote. Det betyder också att drygt 94 procent av världens befolkning inte har köpt världens mest sålda bok.

Bara ungefär 15 titlar på jorden har sålt så mycket att 1 procent av alla människor har ett exemplar.

Slutsatsen blir att du har oerhört liten chans att sälja din bok till 1 procent av jordens befolkning, oavsett hur bra du skriver och hur mycket du marknadsför den.

I själva verket räknas det som mycket imponerande att sälja ett exemplar till 1 promille av Sveriges befolkning (ungefär 10000 exemplar). Ytterst få böcker säljer mer än ett par hundra exemplar.

Varför är det inte nedslående siffror?

Med tanke på att många författare skriver för att sälja kan det här låta som mycket negativa siffror.

Jag tänker inte vända på de siffrorna, för det är en tuff bransch.

Men det finns en ljuspunkt med de siffrorna!

Om du inte behöver tänka på de andra 99 procenten, då behöver du inte längre känna dig fast i vad de där andra 99 procenten ska tycka. Vilken frihet!

Vem har sagt att man måste vara normal?

Skriv för den där procenten som du rimligen kan nå. Skriv för de som är lika knäppa som du är. Skriv för de som har samma udda smak. Skriv för de som gillar saker som sticker ut. Skriv för dig själv.

Och för sjutton, gör det utan att skämmas.

För jag lovar, varje bok är någon människas favorit.

Dolt förflutet av Thomas Karlsson och Lennart Guldbrandsson

Lennart Guldbrandsson, författare, lektör och föreläsare

På min blogg hittar du över 150 inlägg med skrivtips.

Jag har publicerat över tjugo böcker, inklusive ett antal om att skriva. Du kan få två av mina böcker gratis. Min senaste bok är Dolt förflutet som nominerades till Selma-priset.

Om du vill ha hjälp med dina berättelser eller din fackbok, hör av dig.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*