Vad bryr sig dina rollfigurer om?

Dina rollfigurer behöver vara intressanta, så mycket kanske vi kan komma överens om? Hur man gör dem intressanta är ett stort ämne som jag och andra har skrivit mycket om. Men man brukar säga att en berättelse kretsar kring en rollfigur som vill något eller har ett mål — men att det finns ett hinder eller en konflikt. Det är bara en del av det… Häng med!

(I den här texten, liksom i mina andra, använder jag massor av förklarande länkar. Jag hoppas att du tar dig tid att besöka några av dem, för där finns mycket matnyttigt.)

Är du uppmärksam?

Bilden ovan, på Onkel Sam, gjordes av James Montgomery Flagg, och illustrerar en viktig egenskap hos rollfigurer som de flesta inte pratar om, nämligen det där med att de hjälper till att fokusera läsarens uppmärksamhet.

Det enklaste sättet är att fysiskt peka på något. Men det finns andra sätt.

Ett annat sätt är använda sin blick.

I filmen Die Hard 2 har rollfiguren till höger, Thornburg, gjort sig impopulär hos den kvinnliga huvudpersonen Holly. Den inre intrigen skildrar hur Holly och Thornburg råkar befinna sig på samma flygplan trots att han har en domstolsorder om att hon inte får komma i närheten. Men efter ett tag lutar han sig ändå närmare Holly eftersom han ser andra flygplan utanför fönstret.

Holly: Jag tror att du är närmare än 50 yards.

Thornburg: Det är det där flygplanet också.

Motvilligt tittar hon ut genom fönstret.

Holly: Ja. Det är ganska många där ute. Som en vanlig trafikstockning.

Thornburg: Det finns inget vanligt över det. (han vänder sig om) Jag ser att du har blivit nyfiken. Det är min gåva, mrs McClane. Jag gör folk nyfikna.

Enbart genom att låta rollfigurer titta på något kan du också göra läsaren nyfiken på det.

Men låt oss ta det här till nästa nivå

Det finns massor av liknande sätt att locka läsarens uppmärksamhet: spänning, explosioner, etc, men om vi håller oss till rollfigurerna, finns det en viktig lärdom som kan illustreras med den här bilden från De omutbara.

I den här scenen berättar en glad Robert DeNiro om hur viktigt det är med hobbies.

Hobbies och intressen är nämligen en viktig egenskap hos rollfigurer. Jag låter manusförfattaren C. Robert Cargill förklara det enklare och mer elegant än vad jag hade kunnat göra det:

Se till att dina rollfigurer bryr sig om något annat än intrigen. Att bry sig om intrigen är det minsta vi förväntar oss; att de bryr sig om något annat är det som gör att vi bryr oss om dem. (Källa)

Med andra ord: en rollfigur som enbart bryr sig om målet blir mindre intressant än en rollfigur som förutom målet har en familj att tänka på, eller en hobby.

Ett enkelt sätt att göra det här är att låta huvudpersonen rädda en katt. Jag har dock alltid tyckt att det är väl enkelt, även om man tolkar det välvilligt, att det betyder att rollfiguren ska göra något positivt för någon annan. Nu vet du, att den mer övergripande tanken bakom är att rollfiguren ska bry sig om något annat.

Det är exempelvis därför Casablanca fungerar så bra. I början tror vi att Humphrey Bogarts rollfigur Rick inte bryr sig om någonting: han låter alla sidor i andra världskriget komma till sin bar, och när hans tidigare kärleksintresse dyker upp verkar han inte särskilt engagerad. Men snart inser vi att det bara är en fasad för att han känner för mycket.

Han bryr sig inte bara om sin tidigare kärlek, utan också om vem som vinner kriget.

Men vi tar upp det en nivå till…

Låt säga att du ser till att dina rollfigurer bryr sig om något. Bra. Då har du lärt dig något.

Det underliga och fantastiska med det här är att det gäller minst lika mycket för dig som författare.

Om du bara bryr dig om dig själv och din bok kommer läsarna inte att bry sig lika mycket om dig och dina böcker. De kan känna att du bara vill att de ska köpa boken och struntar i vad de är intresserade av.

Om du bara bryr dig om vad du är intresserad av, kommer du missa många underbara idéer som kommer från andra människor, samarbeten eller platser du besöker för att du träffar nya människor. Det blir som skygglappar.

Om du inte ens ser de andra författarna som är dina kollegor, då kommer du gå miste om så många härliga människor, goda råd och erbjudanden.

Men valet är ditt. Du måste bestämma dig själv om du vill köra ditt eget race eller om du ska bli som de där rollfigurerna vi bryr oss mest om, de som har en passion och gärna delar den med andra.

Lennart Guldbrandsson, författare, lektör och föreläsare

Din självbiografi – 10 råd för att skriva ditt liv

På min blogg hittar du över 200 inlägg med skrivtips.

Jag har publicerat över tjugo böcker, inklusive ett antal om att skriva. Du kan få två av mina böcker gratis. Jag gillar samarbeten och har bland annat skrivit fyra böcker tillsammans med Kim M. Kimselius och Kristina Svensson: om författares vanliga misstag, om hur man livnär sig på kreativa yrken, om hur man samarbetar och om hur man skriver sin biografi.

Om du vill ha hjälp med dina berättelser eller din fackbok, hör av dig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *