Typer av Følelse, del 2

En lite mer avancerad trädkoja.

Finns det något som gör att de som läser baksidestexten sedan låter bli att lägga ifrån sig din bok, antingen för evigt eller tills ”en annan gång”, och istället öppnar den och börjar läsa?

En fantastisk idé hjälper förstås, men det finns en ingrediens som är mer magisk än så. Den kallas Følelse. Om du trodde att du visste allt om Følelse efter mina två tidigare inlägg om det, kommer du få en och annan överraskning här.

Inauguration

Ina, hemma hos Ina.

Ina Nes, författare, litteraturvetare och ivrig bokläsare, är som sagt den som jag har lånat begreppet Følelse ifrån. Følelse är alltså något som skapar en mysig känsla i läsaren. Och du borde ha mer Følelse när du skriver, trots att för mycket Følelse riskerar att göra berättelserna sega. Så mycket är det värt att riskera för att få med det här mystiska, fantastiska elementet. För en längre förklaring av vad begreppet betyder hänvisar jag till de tidigare inläggen.

Men Ina har, förutom de åtta typer av Følselse jag beskrev i förra inlägget, hittat lika många till. Och nu kommer vi över till saker som rymmer mer spänning och ofta finns utanför hemmet.

Typer av Følselse, 9-16

9. Böcker, brev och bibliotek [länk hit]

Tänk dig lukten av böcker, eller känslan att få blåsa bort dammet från ett halvfranskt band. Eller att få sprätta upp ett handskrivet brev. Eller att få gå runt bland hyllorna i ett välsorterat bibliotek. De här företeelserna och många andra liknande dem skapar Følelse.

Det finns naturligtvis människor som inte gillar böcker och bibliotek, men de brukar ändå inte vara läsare. Ändå tror jag att många av dem tycker att det finns något med böcker och bibliotek som skapar en trygghet. För flertalet representerar såväl böcker som brev också en äldre tids kunskap, som är hållbar på samma sätt som platserna och föremålen är rejäla och ombonade, snarare än tillfälliga och snabba som epost och internet.

Breven och böckerna kan förstås också användas som MacGuffins. Men glöm inte att det kan räcka med böckerna och breven i sig. De räcker.

Det är ingen slump att delar av den lärde Umberto Ecos mest kända roman, Rosens namn, delvis utspelar sig i och kring ett bibliotek, med skrivare, bläck och förbjudna böcker. Men det finns många fler böcker om bibliotek.

10. Växter [länk hit]

För de flesta människor är antagligen växter något som finns i bakgrunden — kanske på fönsterbrädan eller i någon rabatt utanför ytterdörren. Trots att de alltså inte lägger mycket tid på växter, tycker många av dem om växter och uppskattar fina blommor och egenodlade frukter och grönsaker. Så att ta fram växterna i berättelser och låta dem få större utrymme, ger läsarna ett lätthanterligt smakprov på hur det skulle vara att själv hålla på med växter och få fantastiska resultat. Det finns också både något terapeutiskt och mysigt med att odla, rensa och plocka växter, att få jord under naglarna och på kläderna, och känna dofterna och se alla färgnyanser.

Ett exempel på en berättelse där växter fått en större del av en berättelse är Den hemliga trädgården av Frances Hodgson Burnett, men det finns många andra att välja mellan.

11. Gotik och mystik [länk hit]

Under senmedeltiden (från 1100-talet ungefär) uppstod en arkitektonisk stil som brukar kallas gotik. Enligt Wikipedia kännetecknas den av: ”närmast skelettartade stenstrukturer, stora glasytor, smala spiror, knippepelare, strävpelare, kryssribbvalv, spetsbågar och fantasifull skulptural utsmyckning”. Men det här är bara en del av gotiken: från gotikens litteratur lånas flera av de element som författare fortfarande använder för att skapa Følelse: stående rollfigurstyper, ädla ideal som krockar med mörka bakgrundshistorier, gamla borgar, religiösa riter och starka känslor som skräck och kärlek. Just mystiken med det oförklarliga och döden som återkommande grepp är också en central del. Ringaren i Notre Dame är ett exempel på en sådan berättelse, även om den tillkom betydligt senare. Här återfinns också många av de omänskliga figurer som är plågade eller kluvna, som i Stephenie Meyers Twilight-serie, eller i Terry Pratchetts Skivvärlden-serie.

Nära besläktad med gotikens litteratur är den mer moderna mysrysar-stilen, som lånar flera delar från den viktorianska tiden. Här finns hus med hemligheter, lönndörrar, mystiska porträtt, hemliga symboler, rustningar, skattkistor och facklor. Många äventyrsberättelser använder den här typen av miljöer, från Indiana Jones och framåt.

En lockelse med gotik och mystik är att det är saker och miljöer som man normalt sett inte har i sitt hem, men som ändå via så många berättelser visas upp som attraktiva och spännande.

12. Magi och andlighet [länk hit]

Inom många genrer är magi en naturlig ingrediens. Och vem har inte drömt om att kunna styra föremål med telekinesi eller kunna flyga eller förvandla en sak till en annan? Utmaningen för den som skriver om magi är att skapa ett system för vad som är möjligt och inte möjligt och hur magin fungerar, men också att visa hur fantastiskt det är med magi. Ett enkelt sätt att göra det är att visa hur magin skulle kunna lösa vanliga vardagsproblem, men också större katastrofer. Ett annat sätt är att låta en av rollfigurerna vara okunnig i de magiska möjligheterna och långsamt lära sig hur det magiska systemet fungerar.

Andliga berättelser har flera beröringspunkter med magi, men fokuserar oftare på de moraliska och etiska aspekterna av olika religioner. För att få till Følelsen i de berättelserna är det vanligt att använda sig av sådana övernaturliga element som liv efter döden, återuppståndelse, karma, gudomar och offer. Dessutom finns sådana element som upplysning och martyrskap.

Ett exempel på hur ett magiskt system kan användas för att skapa Følelse finns i Brandon Sandersons Mistborn-serie. Sanderson har för övrigt skrivit mycket om hur magiska system fungerar.

13. Hemligheter, gåtor och mysterier [länk hit]

Hemligheter, gåtor och mysterier är alla utmärkta sätt att få läsaren att bli engagerad i en berättelse, eftersom läsaren kommer att försöka hitta lösningen innan huvudpersonerna gör det. Då krävs att man spelar rent spel med läsaren.

Men jag vill gärna också slå ett slag för att hemligheter, gåtor och mysterier som ett sätt att skapa en känsla. Känslan hänger ofta ihop med att världen är mer komplicerad än vad de flesta tror, såsom när huvudpersonerna förstår hur något till synes alldagligt har en hemlig betydelse. Men känslan kan också vara frustrationen av att inte kunna lösa ett problem, för att sedan få en snilleblixt och plötsligt se ljuset. Det främsta exemplet på det här är kanske Da Vinci-koden av Dan Brown.

14. Exotiska platser och föremål [länk hit]

Världen är så stor och rymmer så många platser som de flesta läsare aldrig kommer att besöka, och kanske inte ens känner till. Du behöver förresten inte begränsa dig till jorden, utan kan besöka vilka planeter, verkliga eller påhittade, eller något helt annat.

Som författare kan du använda de nya platserna för att skapa Følelse. Låt huvudpersonerna besöka de här platserna, och glöm inte bort att skildra det som finns där ordentligt. Ge valuta för pengarna genom att göra det till något av en reseberättelse. Ett exempel på hur du kan göra hittar du i filmerna Casablanca och Den tredje mannen, där städernas karaktär visas upp som en del av storyn. Det finns många, många fler exempel.

Men här kommer det viktiga: glöm inte bort rollfigurernas känslor inför platsen. Du kan skapa mycket av de viktigaste intrycken just genom att begränsa dig till vad rollfigurerna upplever och tänker om vad de upplever.

På samma sätt kan du använda dig av föremål som kommer från okända, exotiska platser för att framkalla känslor hos både rollfigurer och läsare. Vad säger det exempelvis om en person som har en dödsmask på sin vägg? Eller en sten från månen i sin samling? Vad framkallar det för känslor hos en besökare som får se att dess värd har en giljotin?

15. Äventyr och förväntan [länk hit]

Det här med att åka iväg från en bekant plats, utan att veta riktigt vad man ska kunna vänta sig, möta olika typer av hinder och nya figurer, och förändras på köpet — det är en så vanlig fantasi att det finns hela genrer av skönlitteratur som mestadels handlar om det. Ibland betraktas det rentav som den enda sortens berättelse.

Orsaken är kanske att de flesta människors vardagar inte rymmer så många sådana tillfällen: semestrar och affärsresor, någon gång om året möjligen. Just därför är det bra att inte bara skildra de nya platser och nya rollfigurer som huvudpersonen möter, eller de äventyrliga element som berättelsen innehåller. Dessutom bör du lägga stort fokus på de känslor som huvudpersonen får, och utvecklingen som den genomgår. Här pratar vi om alltifrån den nervositet som finns innan resan, men också förväntningarna som uppstår när vidden av äventyret står klart för huvudpersonen: de stora platserna och de många sakerna man kan göra och ansvaret som vilar på en, etc. Visa hur spännande det är, genom att visa hur spännande din rollfigur tycker att det är.

Förväntan i sig är en stor och viktig sak. Men glöm inte den som förväntan som finns precis innan en berättelse ska berättas, eller som finns innan en present har blivit öppnad eller ett brev har blivit läst, eller innan en dörr till en annan värld öppats, eller innan den okända stigen har utforskats, eller skattkistan har öppnats. Förväntan är den plats då möjligheterna fortfarande är oändliga. Fånga den känslan och dina läsare kommer att vilja läsa berättelsen om och om igen.

16. Kombination [länk hit]

Det går alldeles utmärkt att kombinera de här 16 kategorierna i korta scener: magiska rollfigurer som är snäsiga, gotiska platser med vackra kläder — och god mat, romantik med andlighet, gåtor med exotiska föremål, etc. Utforska dem gärna genom att låta dem samspela och krocka med varandra.

Avslutning, definitivt

Efter de här 16 typerna av Følselse har du gott om möjligheter att fylla dina berättelser med sånt som får läsaren att vilja läsa dem om och om igen.

  1. Mat och dryck
  2. Djur och väsen
  3. Föremål och rum
  4. Väder och årstider
  5. Jul och andra högtider
  6. Fester, dans, kläder, guld och glitter
  7. Romantik
  8. Humor med følelse
  9. Böcker, brev och bibliotek
  10. Växter
  11. Gotik och mystik
  12. Magi och andlighet
  13. Hemligheter, gåtor och mysterier
  14. Äventyr och förväntan
  15. Exotiska platser och föremål
  16. Kombination

Men jag är en sådan person som inte kan låta bli att undra om det inte finns fler typer av Følelse, och jag tror att jag kan ha några typer till, som jag inte har avslöjat för Ina än. I nästa inlägg får du, och hon, se vilka typer det är. Välkommen tillbaka då!

Lennart Guldbrandsson, författare, lektör och föreläsare

Dolt förflutet av Thomas Karlsson och Lennart Guldbrandsson

På min blogg hittar du över 250 inlägg med skrivtips.

Jag har publicerat över tjugo böcker, inklusive ett antal om att skriva. Du kan få två av mina böcker gratis. En av mina senaste böcker är Dolt förflutet som nominerades till Selma-priset och finns som ljudbok, inläst av Tomas Norström, Bokus, Adlibris. Naturligtvis finns den också på Storytel, Bookbeat, Nextory och Biblio.

Om du vill ha hjälp med dina berättelser eller din fackbok, hör av dig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *