Se ett proffs skriva en scen på 7 minuter

Tar du tid?

Hur lång tid behöver det ta att skriva en scen? Tidskriften Vanity Fair testade manusförfattaren Emily Carmichael för att se om hon kunde skriva en scen på 7 minuter medan hon blev filmad hela tiden. Spoiler: Det gjorde hon. Skulle du klara det? Och vad kan du lära dig av henne?

(I den här texten, liksom i mina andra, använder jag massor av förklarande länkar. Jag hoppas att du tar dig tid att besöka några av dem, för där finns mycket matnyttigt.)

Först lite om filmmanus

Carmichael skriver i ett särskilt program som heter Final Draft som hjälper till att formatera texten. För många författare kan filmmanus se konstiga ut. Formatet heter American Screen Standard och har följande drag:

  • varje scen inleds med platsen och tidpunkten
  • dialogen är blockcitat med rollfigurens namn ovanför
  • dialogen är kortfattad
  • scenangivelserna är fokuserade på vad som händer och vad som finns i bild, snarare än på att vara litterära

Det här gör att det finns mycket vitt på varje sida. Tanken är att varje sida i ett manus ska motsvara ungefär en minut i film.

Men låt inte formatet bli det enda viktiga här. Det finns massor att lära sig av videon med Carmichael.

Hur det ser ut när ett proffs jobbar

Vad du kan lära dig

Till att börja med hoppas jag att du tar till dig av det Carmichael säger: att hon, precis som alla proffs, gör fel. Delvis handlar det just här om tidspressen, men inga författare skriver rätt hela tiden. Själv skriver jag i stort sett utan att titta på tangenterna, men jag raderar rätt mycket också. Och det är viktigt att inte känna att alla andra skriver så mycket mindre fel än man själv gör.

En annan sak du kan lära dig är att börja enkelt och se vad scenen måste innehålla. Här fick Carmichael instruktioner om vad scenen skulle innehålla, och hon gick genast in och la till slutet, i en mycket enkel version. Därefter gick hon in och la in saker innan dess för att öka på konflikten. För min del brukar jag tänka på vad som drar rollfigurerna åt ett annat håll än hur jag vet att scenen behöver sluta. Om rollfigurerna ska dra iväg i slutet, som här, skulle jag poängtera hur gärna rollfigurerna vill stanna kvar. Att jobba med motsatser på det sättet brukar vara hjälpsamt.

En tredje sak du kan titta på är hur Carmichael gör när hon får kommentarer på sin text, vilket händer två gånger i filmen. Hon vet att det ligger något i kommentaren, och funderar på vad avsikten kan vara. Sedan försöker hon hitta på något som svarar på det. Det betyder att hon blir tvungen att vara flexibel men också något av en tankeläsare. Att ta feedback behöver inte vara jobbigt eller nedslående, om man utgår ifrån att personen har en bra poäng som man själv inte tänkt på. Men man måste inte heller göra precis som kommentaren är skriven, vilket kanske gläder vissa.

Avslutning

Naturligtvis gör inte alla proffs så här. Som annonser för bilar ibland sa: Your mileage may vary (Hur långt du kan köra på en tank kan variera). En del planerar mycket mer och andra kör på utan några planer. Men oavsett vilken typ du tillhör, är det hjälpsamt att se hur proffsen gör.

Vill du få den typen av kommentarer, eller ännu mer insiktsfulla, kontakta mig.

Dolt förflutet av Thomas Karlsson och Lennart Guldbrandsson

Lennart Guldbrandsson, författare, lektör och föreläsare

På min blogg hittar du över 150 inlägg med skrivtips.

Jag har publicerat över tjugo böcker, inklusive ett antal om att skriva. Du kan få två av mina böcker gratis. Min senaste bok är Dolt förflutet som nominerades till Selma-priset.

Om du vill ha hjälp med dina berättelser eller din fackbok, hör av dig.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *