På den här sidan finns texter jag har skrivit om att skriva samlade alfabetiskt, oavsett om de är publicerade här eller på andra ställen. Inlägg med siffror har sorterats efter första bokstaven i siffran (”7” sorteras alltså som ”sju”). Sammanlagt är det över 300 inlägg. Här finns en kronologisk lista.
- Angolansk författare döpte svensk rollfigur till Archibald Schweizer!
- Antagonisten
- Antagonisten är berättelsens hjärta
- Använder du Fleming-effekten? (på Storydoktors)
- Att arbeta gratis
- Att bryta mot regler
- Att göra superhjältefilmer
- Att intrigera (del 1, 2, 3, 4, 5)
- Att jobba hemifrån (se även Hur du arbetar tillsammans i trånga utrymmen, enligt NASA)
- Att knyta an till dina läsare
- Att krama ur citronen
- Att manövrera sina rollfigurer till rätt ställe
- Att omvända läsare
- Att skapa rollfigurer (se även Karaktäristika, del 1 och 2, Karaktärisering)
- Att skriva är att tänka
- Att skriva är inte att dra ett streck
- Att säga åt folk att skriva varje dag är dumt
- Att sätta böcker med Scribus
- Att vilseleda utan att ljuga (se även En ful kurs i hur författare vilseleder läsaren, Hur du undviker att vilseleda dig själv)
- Bakgrunder
- Bara kändisar och weirdos?
- Berätta det igen, men på samma sätt
- Berättelser som läsaren vill återkomma till
- Bete och byte
- Boktips: Hur du skriver en bok på 21 dagar (på Storydoktors)
- Bort med alla förbehåll!
- Bra perspektiv
- Brevfråga om det roliga i att skriva skolarbeten
- Brevfråga om hur man beskriver strider
- Bränt barn skyr elden… men missar översvämningen (om hur man kan missa saker när man får feedback)
- Busyness, bara busyness
- Byggstenar i din roman
- Dagarna jag dog
- De 4 jobbigaste sakerna med att vara författare och hur du slipper dem
- De tio budorden för konflikter (uppföljare till Låt bli att lösa konflikten (se även Vad du missförstår om konflikter)
- De tre nivåerna (uppföljare till Egenskaperna som står i motsättning, se även 7 olika typer av världar)
- Defragmentera dina scener
- Den fruktansvärda, tråkiga, ineffektiva listan
- Den tråkigaste nyckeln till framgång
- Det enkla problemet (på Storydoktors)
- Den helige idioten
- Det här är den fula versionen
- Det okända okända – om omskrivning (på Storydoktors)
- Det söta mötet
- Det verkliga problemet med “plötsligt”
- Det är roligt med språk
- ”Det är som en metafor…” (uppföljare till Genvägen till läsarens tillit)
- Dickens, Dostojevski och ’Allå, ’allå
- Din bok avslöjar din världsbild
- Din egenutgivning – Tre skrivproffs ger sina bästa tips
- Din osympatiska huvudperson
- Du behöver inte börja med en smäll
- Du behöver inte skämmas (om hur jag som lektör vill att du tar emot mina tips)
- Du är redo
- Dåliga förstaversioner (om hur andras texter har förvandlats under skrivperioden)
- Dåliga perspektiv (se även Bra perspektiv)
- Dödssynderna (del 1, del 2, del 3)
- Effektiv omskrivning (uppföljare till Mardrömmar om omskrivning)
- Egenskaperna som står i motsättning (se även De tre nivåerna, 7 olika typer av världar)
- Element X
- En bok om idéer
- En ful kurs i hur författare vilseleder läsaren (uppföljare till Att vilseleda utan att ljuga, se även Hur du undviker att vilseleda dig själv)
- En oväntad lärdom av svordomar i Storbritannien (på Storydoktors)
- Ett av över hundra misstag: tema
- Exempel på X och anti-X (uppföljare till Skriver du om X eller anti-X?)
- Faktafel och lögner
- Felet med många scener
- 5 skrivsaker du kan göra under semestern
- 5 tips om hur du gör din text kortare
- Fiskar, katter och ömfotingar
- Framgång innebär inte att aldrig göra misstag
- Framåtrörelse (på Storydoktors)
- Frågan som är viktigare än alla regler
- Från manus till färdig bok
- Fyra fel som gör dina dialoger bättre (se även 4 regler du måste bryta mot, Skriv dialog, del 1, Skriv dialog, del 2, Skriv dialog, del 3, Hur du gör rollfigurernas dialog unik (Skriv dialog, del 4), Skillnaden på repliker och dialoger (Skriv dialog, del 5) och Undertext (Skriv dialog, del 6))
- 4 regler du måste bryta mot (se även Fyra fel som gör dina dialoger bättre, Skriv dialog, del 1, Skriv dialog, del 2, Skriv dialog, del 3, Hur du gör rollfigurernas dialog unik (Skriv dialog, del 4), Skillnaden på repliker och dialoger (Skriv dialog, del 5) och Undertext (Skriv dialog, del 6))
- 4 sätt att göra din text längre
- 4 sätt att göra din text mer spännande
- Får du fram det du tänkt få fram? (på Storydoktors)
- Författarens idébok (förord, litteratur och länkar)
- Författarkliniken dag 1, dag 2
- Förskuggning och plantering
- Förstaversioner är skräp
- Förändrar din berättelse världen?
- Genrer i praktiken (uppföljare till Varför är genre så jäkla svårt?, Hur mycket får du bryta mot genren?)
- Genvägen till läsarens tillit (se även ”Det är som en metafor…”)
- Gino Ventriglia och hur man skriver längre serier (Västsvenska filmdagarna 2017)
- Glöm inte syltsnittarna
- Granska dina M & M
- Går det att skriva scener utan konflikt?
- Går du längst ut på grenen?
- Gör en ebok i några enkla steg
- Har du sålt nåt?
- Har du vad som krävs för att skriva dåligt?
- Hemligheten bakom allt bra skrivande
- Hinder som hintar
- Hitta rätt namn till dina rollfigurer
- Hopp och förtvivlan
- Hur bekväm är du med att ljuga?
- Hur börjar man ett stycke?
- Hur du arbetar tillsammans i trånga utrymmen, enligt NASA
- Hur du framkallar känslor i dina berättelser (se även Skriva känslor om vilka känslor som finns och 8 misstag författare gör när de skriver känslor)
- Hur du får dina rollfigurer att hänga ihop
- Hur du får läsaren att läsa vidare, del 1 (frågor)
- Hur du får läsaren att läsa vidare, del 2 (använd konflikterna)
- Hur du får läsaren att läsa vidare, del 3 (bomber, stenblock och rollfigurers djup)
- Hur du får läsaren att läsa vidare, del 4 (hur hänger dina scener ihop?)
- Hur du får en hel bok om att skriva gratis (och varför)
- Hur du får en Wikipedia-artikel (för författare)
- Hur du gör rollfigurernas dialog unik (Skriv dialog, del 4) (se även 4 regler du måste bryta mot, Fyra fel som gör dina dialoger bättre, Skriv dialog, del 1, Skriv dialog, del 2, Skriv dialog, del 3, Skillnaden på repliker och dialoger (Skriv dialog, del 5) och Undertext (Skriv dialog, del 6))
- Hur du hittar en boktitel
- Hur du skriver villospår
- Hur du undviker att irritera dina läsare med ditt språk
- Hur du undviker att vilseleda dig själv (uppföljare till Att vilseleda utan att ljuga och En ful kurs i hur författare vilseleder läsaren)
- Hur du varierar dina meningar
- Hur du vet att dina vändningar är tillräckligt stora
- Hur du överträffar läsarens förväntningar
- Hur etableras en genre?
- Hur farligt kan det vara?
- Hur gamla är dina rollfigurer, egentligen?
- Hur hittar du din egen stil?
- Hur jag vet att ditt manus kommer att kunna bli bra
- Hur jag vet att du kommer att lyckas
- Hur klipper du din roman?
- Hur kommer man till botten med en rollfigur? (på Storydoktors)
- Hur lång tid tar det att skriva en bok?
- Hur långt har du kommit som författare?
- Hur man betonar allvaret i en text
- Hur man blir en expert
- Hur man får bra omdömen av BTJ (på Storydoktors)
- Hur man gör en filmanalys (även om hur man gör en grundlig genomgång av ett ämne)
- Hur man gör en filmanalys: I sista minuten, anteckningar
- Hur man gör en filmanalys: I sista minuten, förstaversion
- Hur man gör en filmanalys: I sista minuten, slutversion
- Hur man håller en TV-serie fräsch år efter år
- Hur man orsakar en röra
- Hur man skapar en plan (för författare) (uppföljare till När planen slår fel, 7 sorters planer som slår fel, och När planen slår fel, i verkligheten)
- Hur man skriver ett synopsis
- Hur man skriver trilogier och andra bokserier, del 1 (fördelar)
- Hur man skriver trilogier och andra bokserier, del 2 (nackdelar)
- Hur man skriver trilogier och andra bokserier, del 3 (likheter mellan bokserier och fristående böcker)
- Hur man skriver trilogier och andra bokserier, del 4 (bokserie-struktur)
- Hur man skriver trilogier och andra bokserier, del 5 (alternativ till cliffhanger-slut)
- Hur man skriver trilogier och andra bokserier, del 6 (cliffhangers 1)
- Hur man skriver trilogier och andra bokserier, del 7 (cliffhangers 2)
- Hur man skriver trilogier och andra bokserier, del 8 (hur man håller läsare uppdaterade utan att tråka ut dem)
- Hur man slipper Talking heads
- Hur mycket får du bryta mot genren? (uppföljare till Varför är genre så jäkla svårt?, se även Genrer i praktiken)
- Hur många ord och tecken är det på en sida?
- Hur ser dina sidor ut?
- Hur ser dina stycken ut?
- Hur ser du ut, människa?
- Hur skriver man fantastiska scener? del 1 (typer av scener)
- Hur skriver man fantastiska scener? del 2 (scenstruktur)
- Hur skriver man fantastiska scener? del 3 (scener och kapitel och sekvenser)
- Hur skriver man fantastiska scener? del 4 (vad scener handlar om och improvisationsteater)
- Hur är det att vara spökförfattare?
- Innehållet i innehållsförteckningen
- Inre och yttre intriger (se även 7 oumbärliga intrigverktyg)
- Intrigdjungeln
- Isbjörnen flyr
- Jag gnuggar inte händerna åt Fexéus
- Jag återkommer till ”First, do no harm” (om hur det ibland är bättre att inte skriva dåligt än att skriva bra)
- Jokern, en rollfigur som gör berättelsen osäker
- Kan du se in i framtiden?
- Karaktäristika, del 1 och 2 (uppföljare till Att skapa rollfigurer, se även Karaktärisering)
- Karaktärsfunktionerna
- Klyschiga repliker (på Storydoktors)
- Kom till saken någon gång
- Komiska avbrott
- Komiska bifigurer
- Kommande böcker
- Kommentaren bakom kommentaren
- Konflikt (del 1 och 2)
- Konflikt – ofta en fråga om maktkamp
- Känner du dig kritiserad?
- Kör hårt, härma dina förebilder!
- Ladda dina värdesaker
- Landet Mythia
- Layout-tips för nybörjare
- Listor som är bra att ha
- Litar dina läsare på dig?
- Låt aldrig din rollfigur minnas
- Låt bli att lösa konflikten (se även De tio budorden för konflikter, Vad du missförstår om konflikter)
- Lägg undan jokrarna och spelreglerna
- Man kan lära sig av misstag också, ibland…
- Manusförfattarens guide (förord,
- Mardrömmar om omskrivning (se även Effektiv omskrivning)
- Marmorera din text
- Min värsta föreläsning
- Mina två bästa skrivtips
- Monstret i skuggan (på Storydoktors)
- Myten om vad du kan använda en lektör till (se även Vad förväntas av en lektör?, Tio nivåer på de manus jag läser, Varför jag ibland struntar i gestaltningen, Lennart blir en Storydoktor)
- Måste intrigen vara logisk?
- Ny intervju med mig på Booqla
- Ny bra svensk sitcom
- Nyckeln till framgång i dina samarbeten
- Något riktigt viktigt (om MacGuffins)
- Några av mina favoritböcker går inte att rekommendera
- Några tips om ordbehandlare (om verktyg för författare)
- Nä, du skriver inte som den där stora författaren…
- När fel blir rätt
- När förändrades du senast?
- När man tänker efter… (om hur uppdragsgivare kan ändra sig i sin feedback)
- När planen slår fel (se även 7 sorters planer som slår fel, När planen slår fel, i verkligheten, Hur man skapar en plan (för författare))
- När planen slår fel, i verkligheten (se även När planen slår fel, 7 sorters planer som slår fel, Hur man skapar en plan (för författare))
- När är det dags att sluta skriva om din text?
- Offret, en rollfigur som påverkar berättelsen efter sin död
- Om ornament och bärande väggar (på Storydoktors)
- Oroar du dig för språket i ditt manus?
- Ordlista för författare
- Orsaken till att trianglar är bäst
- Osannolika berättelser
- Osannolika berättelser 2: grundmyterna
- Personifikation
- Poltis 36 dramatiska situationer
- Prat och dialoger
- Rekommenderad läsning
- Remixen som recept för odödlighet
- Research inför en fackbok
- Rolig eller orolig?
- Rollfigurer: Bra och dåliga familjer (se även Hur du får dina rollfigurer att hänga ihop)
- Se ett proffs skriva en scen på 7 minuter
- 6 psykologiska försvarsmekanismer (för författare)
- 6 sätt att gestalta i din text
- 16 sätt att bygga upp din fackbok
- Sidan 30-problemet
- Sista lagret ljug (om hur man knyter ihop rollfigurer och tema)
- 7 oumbärliga intrigverktyg (uppföljare till Inre och yttre intriger)
- Sju tillfällen när du är färdig med din bok
- 7 olika typer av världar (uppföljare till Egenskaperna som står i motsättning, De tre nivåerna)
- 7 sorters planer som slår fel (uppföljare till När planen slår fel, se även När planen slår fel, i verkligheten, Hur man skapar en plan (för författare))
- Självförtroende
- Skillnaden mellan Harry Potter och Allsång på Skansen
- Skillnaden på repliker och dialoger (Skriv dialog, del 5) (se även 4 regler du måste bryta mot, Fyra fel som gör dina dialoger bättre, Skriv dialog, del 1, Skriv dialog, del 2, Skriv dialog, del 3, Hur du gör rollfigurernas dialog unik (Skriv dialog, del 4) och Undertext (Skriv dialog, del 6))
- Skjut inte budbäraren, skjut mentorn
- Skriv dialog, del 1 (se även 4 regler du måste bryta mot, Fyra fel som gör dina dialoger bättre, Hur du gör rollfigurernas dialog unik (Skriv dialog, del 4), Skillnaden på repliker och dialoger (Skriv dialog, del 5) och Undertext (Skriv dialog, del 6))
- Skriv dialog, del 2
- Skriv dialog, del 3
- Skriv2016 dag 1, dag 2
- Skriv 2017 dag 1, dag 2
- Skriva2017 i backspegeln (på Storydoktors)
- Skriv som ett proffs
- Skriv vackert, din fjant
- Skriva facklitteratur
- Skriva känslor (om vilka känslor som finns, se även Hur du framkallar känslor i dina berättelser och 8 misstag författare gör när de skriver känslor)
- Skriver du om X eller anti-X?
- Skriver du upp eller skriver du ner?
- Skrivkramp
- Slaggord
- Slit inte på skolädret
- Snabba och långsamma författare (på Boktugg)
- Spegelscener
- Spöken, skelett och zombies
- Statens Operett- och Lokförarskola
- Storyvärlden har skakats i grundvalarna (om en uppfinning som ingen författare bör undvika att ta hänsyn till)
- Struktur (mer än 40 texter, men eftersom de olika blogginläggen samlas på denna sida, länkar jag bara hit, se även 16 sätt att bygga upp din fackbok)
- Städar din huvudperson någonsin badrummet?
- Svensk film i ett nötskal
- Svårigheter med att skriva facklitteratur
- Ta din berättelse till nästa nivå
- Ta fram bröllopsskylten!
- Taktkänsla (om hur man betonar rätt saker)
- Tidigare böcker
- Tio misstag författare gör
- Tio misstag för författare – the movie
- Tio nivåer på de manus jag läser (uppföljare till Myten om vad du kan använda en lektör till, Vad förväntas av en lektör? se även, Varför jag ibland struntar i gestaltningen, Lennart blir en Storydoktor)
- 10 sätt att presentera bakgrund för en rollfigur (på Boktugg)
- Tio sätt samarbete lyfter din kreativa karriär
- Tio tips för att leva på din kreativitet
- Tre ord (se även Hopp och förtvivlan)
- Tre saker du kan göra för att snabbt bli bättre som författare
- 3 tips för dig som skriver till husbehov
- Två metoder att göra In medias res
- Två orsaker till att kritik svider (del 1, del 2)
- Typer av konflikter (på Storydoktors)
- Tänker du på dina läsare? (på Storydoktors)
- Undertext (Skriv dialog, del 6) (se även 4 regler du måste bryta mot, Fyra fel som gör dina dialoger bättre, Skriv dialog, del 1, Skriv dialog, del 2, Skriv dialog, del 3, Hur du gör rollfigurernas dialog unik (Skriv dialog, del 4) och Skillnaden på repliker och dialoger (Skriv dialog, del 5))
- Upprepa dig inte, upprepa dig inte
- Utöka ditt ordförråd
- Vad bryr sig dina rollfigurer om?
- Vad du kan lära dig av Avengers – Age of Ultron
- Vad du kan lära dig av De omutbara
- Vad du kan lära dig av Den gode, den onde och den fule
- Vad du kan lära dig av Fyra bröllop och en begravning
- Vad du kan lära dig av Jack Werner
- Vad du kan lära dig av John Gardners James Bond-böcker
- Vad du kan lära dig av Jurassic World
- Vad du kan lära dig av Lego filmen
- Vad du kan lära dig av Linda och Elio
- Vad du kan lära dig av Mary Kay Ash
- Vad du kan lära dig av Spanarna (och Spanarna 2)
- Vad du kan lära dig av att skapa quiz
- Vad du kan lära dig av att teckna äpplen
- Vad du kan lära dig av Terminator-filmerna
- Vad du kan lära dig av virus
- Vad X-men: Apocalypse skulle kunnat ha lärt sig av Goldfinger
- Vad du missförstår om konflikter (uppföljare till Låt bli att lösa konflikten, De tio budorden för konflikter)
- Vad förväntas av en lektör? (uppföljare till Myten om vad du kan använda en lektör till, se även Tio nivåer på de manus jag läser, Varför jag ibland struntar i gestaltningen, Lennart blir en Storydoktor)
- Vad handlar dramaturgi om? En intervju (Skrivarpodden)
- Vad struntar du i?
- Vad är det för fel med din humor?
- Vad är det för fel med korrekturfel?
- Vad är viktigare än verkligheten? (om realism)
- Vanliga frågor om böcker
- Vanliga frågor om ditt manus
- Vanliga frågor om förlag
- Vanliga frågor om skrivande
- Var lägger du din exposition? (på Storydoktors)
- Var skriver du?
- Varför det är synd om vissa arkitekter
- Varför du behöver klister i dina berättelser
- Varför jag ibland struntar i gestaltningen (uppföljare till Myten om vad du kan använda en lektör till, Vad förväntas av en lektör?, Tio nivåer på de manus jag läser, se även Lennart blir en Storydoktor)
- Varför skriver du om det här?
- Varför är det så svårt att skriva?
- Varför är genre så jäkla svårt? (se även Hur mycket får du bryta mot genren?, Genrer i praktiken)
- Varning för vanilj!
- Vem ska godkänna din text?
- Vem är protagonist i Gökboet?
- Vi blandar inte in polisen, va?
- Vilka centrala rollfigurer bör du välja?
- Vilka är dina främsta resurser?
- Vilken fråga besvarar du? (på Storydoktors)
- Vill du ha en bok färdig till bokmässan?
- Vill du skriva 100 sidor fler varje år?
- Vinn drakchoklad genom att fira 200 inlägg!
- Vinnare i drakchokladtävlingen
- Väder
- Världens bästa löpsedel
- Wallmans salonger (om hur man ger bra feedback)
- William Goldman och 1939
- 8 misstag författare gör när de skriver känslor (se även Skriva känslor om vilka känslor som finns och Hur du framkallar känslor i dina berättelser)
- Är de svenska flopparna så konstiga?
- Är din berättelse för långsam?
- Är du redo?
- Är kaniner eller hamstrar bättre? Hur du vet att du har en historia
- Önskningar och behov
Om du har nytta av de här skrivtipsen och har råd, får du gärna gå med i min Patreon. Där kan du stödja mig med en summa varje månad som motsvarar vad det kostar att köpa en kopp kaffe (alltså 20 kr månadsvis). På Patreon kan du också få olika förmåner, inklusive gratis e-böcker och en exklusiv och privat chatt, där du får personliga skrivtips.

Lennart Guldbrandsson, författare, lektör och skrivcoach.
Jag ger gratis skrivtips, men du får gärna stödja mig på Patreon. Det betyder mer än du kan tro.
Jag har publicerat över tjugo böcker, inklusive ett antal om att skriva. Du kan få två av mina böcker gratis.