Alfabetiska skrivtips

På den här sidan finns texter jag har skrivit om att skriva samlade alfabetiskt, oavsett om de är publicerade här eller på andra ställen. Inlägg med siffror har sorterats efter första bokstaven i siffran (”7” sorteras alltså som ”sju”). Sammanlagt är det över 300 inlägg. Här finns en kronologisk lista.

  1. Angolansk författare döpte svensk rollfigur till Archibald Schweizer!
  2. Antagonisten
  3. Antagonisten är berättelsens hjärta
  4. Använder du Fleming-effekten? (på Storydoktors)
  5. Att arbeta gratis
  6. Att bryta mot regler
  7. Att göra superhjältefilmer
  8. Att intrigera (del 1, 2, 3, 4, 5)
  9. Att jobba hemifrån (se även Hur du arbetar tillsammans i trånga utrymmen, enligt NASA)
  10. Att knyta an till dina läsare
  11. Att krama ur citronen
  12. Att manövrera sina rollfigurer till rätt ställe
  13. Att omvända läsare
  14. Att skapa rollfigurer (se även Karaktäristika, del 1 och 2, Karaktärisering)
  15. Att skriva är att tänka
  16. Att skriva är inte att dra ett streck
  17. Att säga åt folk att skriva varje dag är dumt
  18. Att sätta böcker med Scribus
  19. Att vilseleda utan att ljuga (se även En ful kurs i hur författare vilseleder läsaren, Hur du undviker att vilseleda dig själv)
  20. Bakgrunder
  21. Bara kändisar och weirdos?
  22. Berätta det igen, men på samma sätt
  23. Berättelser som läsaren vill återkomma till
  24. Bete och byte
  25. Boktips: Hur du skriver en bok på 21 dagar (på Storydoktors)
  26. Bort med alla förbehåll!
  27. Bra perspektiv
  28. Brevfråga om det roliga i att skriva skolarbeten
  29. Brevfråga om hur man beskriver strider
  30. Bränt barn skyr elden… men missar översvämningen (om hur man kan missa saker när man får feedback)
  31. Busyness, bara busyness
  32. Byggstenar i din roman
  33. Dagarna jag dog
  34. De 4 jobbigaste sakerna med att vara författare och hur du slipper dem
  35. De tio budorden för konflikter (uppföljare till Låt bli att lösa konflikten (se även Vad du missförstår om konflikter)
  36. De tre nivåerna (uppföljare till Egenskaperna som står i motsättning, se även 7 olika typer av världar)
  37. Defragmentera dina scener
  38. Den fruktansvärda, tråkiga, ineffektiva listan
  39. Den tråkigaste nyckeln till framgång
  40. Det enkla problemet (på Storydoktors)
  41. Den helige idioten
  42. Det här är den fula versionen
  43. Det okända okända – om omskrivning (på Storydoktors)
  44. Det söta mötet
  45. Det verkliga problemet med “plötsligt”
  46. Det är roligt med språk
  47. ”Det är som en metafor…” (uppföljare till Genvägen till läsarens tillit)
  48. Dickens, Dostojevski och ’Allå, ’allå
  49. Din bok avslöjar din världsbild
  50. Din egenutgivning – Tre skrivproffs ger sina bästa tips
  51. Din osympatiska huvudperson
  52. Du behöver inte börja med en smäll
  53. Du behöver inte skämmas (om hur jag som lektör vill att du tar emot mina tips)
  54. Du är redo
  55. Dåliga förstaversioner (om hur andras texter har förvandlats under skrivperioden)
  56. Dåliga perspektiv (se även Bra perspektiv)
  57. Dödssynderna (del 1, del 2, del 3)
  58. Effektiv omskrivning (uppföljare till Mardrömmar om omskrivning)
  59. Egenskaperna som står i motsättning (se även De tre nivåerna, 7 olika typer av världar)
  60. Element X
  61. En bok om idéer
  62. En ful kurs i hur författare vilseleder läsaren (uppföljare till Att vilseleda utan att ljuga, se även Hur du undviker att vilseleda dig själv)
  63. En oväntad lärdom av svordomar i Storbritannien (på Storydoktors)
  64. Ett av över hundra misstag: tema
  65. Exempel på X och anti-X (uppföljare till Skriver du om X eller anti-X?)
  66. Faktafel och lögner
  67. Felet med många scener
  68. 5 skrivsaker du kan göra under semestern
  69. 5 tips om hur du gör din text kortare
  70. Fiskar, katter och ömfotingar
  71. Framgång innebär inte att aldrig göra misstag
  72. Framåtrörelse (på Storydoktors)
  73. Frågan som är viktigare än alla regler
  74. Från manus till färdig bok
  75. Fyra fel som gör dina dialoger bättre (se även 4 regler du måste bryta mot, Skriv dialog, del 1, Skriv dialog, del 2, Skriv dialog, del 3, Hur du gör rollfigurernas dialog unik (Skriv dialog, del 4), Skillnaden på repliker och dialoger (Skriv dialog, del 5) och Undertext (Skriv dialog, del 6))
  76. 4 regler du måste bryta mot (se även Fyra fel som gör dina dialoger bättre, Skriv dialog, del 1, Skriv dialog, del 2, Skriv dialog, del 3, Hur du gör rollfigurernas dialog unik (Skriv dialog, del 4), Skillnaden på repliker och dialoger (Skriv dialog, del 5) och Undertext (Skriv dialog, del 6))
  77. 4 sätt att göra din text längre
  78. 4 sätt att göra din text mer spännande
  79. Får du fram det du tänkt få fram? (på Storydoktors)
  80. Författarens idébok (förord, litteratur och länkar)
  81. Författarkliniken dag 1, dag 2
  82. Förskuggning och plantering
  83. Förstaversioner är skräp
  84. Förändrar din berättelse världen?
  85. Genrer i praktiken (uppföljare till Varför är genre så jäkla svårt?, Hur mycket får du bryta mot genren?)
  86. Genvägen till läsarens tillit (se även ”Det är som en metafor…”)
  87. Gino Ventriglia och hur man skriver längre serier (Västsvenska filmdagarna 2017)
  88. Glöm inte syltsnittarna
  89. Granska dina M & M
  90. Går det att skriva scener utan konflikt?
  91. Går du längst ut på grenen?
  92. Gör en ebok i några enkla steg
  93. Har du sålt nåt?
  94. Har du vad som krävs för att skriva dåligt?
  95. Hemligheten bakom allt bra skrivande
  96. Hinder som hintar
  97. Hitta rätt namn till dina rollfigurer
  98. Hopp och förtvivlan
  99. Hur bekväm är du med att ljuga?
  100. Hur börjar man ett stycke?
  101. Hur du arbetar tillsammans i trånga utrymmen, enligt NASA
  102. Hur du framkallar känslor i dina berättelser (se även Skriva känslor om vilka känslor som finns och 8 misstag författare gör när de skriver känslor)
  103. Hur du får dina rollfigurer att hänga ihop
  104. Hur du får läsaren att läsa vidare, del 1 (frågor)
  105. Hur du får läsaren att läsa vidare, del 2 (använd konflikterna)
  106. Hur du får läsaren att läsa vidare, del 3 (bomber, stenblock och rollfigurers djup)
  107. Hur du får läsaren att läsa vidare, del 4 (hur hänger dina scener ihop?)
  108. Hur du får en hel bok om att skriva gratis (och varför)
    1. om Manusförfattarens guide
  109. Hur du får en Wikipedia-artikel (för författare)
  110. Hur du gör rollfigurernas dialog unik (Skriv dialog, del 4) (se även 4 regler du måste bryta mot, Fyra fel som gör dina dialoger bättre, Skriv dialog, del 1, Skriv dialog, del 2, Skriv dialog, del 3, Skillnaden på repliker och dialoger (Skriv dialog, del 5) och Undertext (Skriv dialog, del 6))
  111. Hur du hittar en boktitel
  112. Hur du skriver villospår
  113. Hur du undviker att irritera dina läsare med ditt språk
  114. Hur du undviker att vilseleda dig själv (uppföljare till Att vilseleda utan att ljuga och En ful kurs i hur författare vilseleder läsaren)
  115. Hur du varierar dina meningar
  116. Hur du vet att dina vändningar är tillräckligt stora
  117. Hur du överträffar läsarens förväntningar
  118. Hur etableras en genre?
  119. Hur farligt kan det vara?
  120. Hur gamla är dina rollfigurer, egentligen?
  121. Hur hittar du din egen stil?
  122. Hur jag vet att ditt manus kommer att kunna bli bra
  123. Hur jag vet att du kommer att lyckas
  124. Hur klipper du din roman?
  125. Hur kommer man till botten med en rollfigur? (på Storydoktors)
  126. Hur lång tid tar det att skriva en bok?
  127. Hur långt har du kommit som författare?
  128. Hur man betonar allvaret i en text
  129. Hur man blir en expert
  130. Hur man får bra omdömen av BTJ (på Storydoktors)
  131. Hur man gör en filmanalys (även om hur man gör en grundlig genomgång av ett ämne)
  132. Hur man gör en filmanalys: I sista minuten, anteckningar
  133. Hur man gör en filmanalys: I sista minuten, förstaversion
  134. Hur man gör en filmanalys: I sista minuten, slutversion
  135. Hur man håller en TV-serie fräsch år efter år
  136. Hur man orsakar en röra
  137. Hur man skapar en plan (för författare) (uppföljare till När planen slår fel, 7 sorters planer som slår fel, och När planen slår fel, i verkligheten)
  138. Hur man skriver ett synopsis
  139. Hur man skriver trilogier och andra bokserier, del 1 (fördelar)
  140. Hur man skriver trilogier och andra bokserier, del 2 (nackdelar)
  141. Hur man skriver trilogier och andra bokserier, del 3 (likheter mellan bokserier och fristående böcker)
  142. Hur man skriver trilogier och andra bokserier, del 4 (bokserie-struktur)
  143. Hur man skriver trilogier och andra bokserier, del 5 (alternativ till cliffhanger-slut)
  144. Hur man skriver trilogier och andra bokserier, del 6 (cliffhangers 1)
  145. Hur man skriver trilogier och andra bokserier, del 7 (cliffhangers 2)
  146. Hur man skriver trilogier och andra bokserier, del 8 (hur man håller läsare uppdaterade utan att tråka ut dem)
  147. Hur man slipper Talking heads
  148. Hur mycket får du bryta mot genren? (uppföljare till Varför är genre så jäkla svårt?, se även Genrer i praktiken)
  149. Hur många ord och tecken är det på en sida?
  150. Hur ser dina sidor ut?
  151. Hur ser dina stycken ut?
  152. Hur ser du ut, människa?
  153. Hur skriver man fantastiska scener? del 1 (typer av scener)
  154. Hur skriver man fantastiska scener? del 2 (scenstruktur)
  155. Hur skriver man fantastiska scener? del 3 (scener och kapitel och sekvenser)
  156. Hur skriver man fantastiska scener? del 4 (vad scener handlar om och improvisationsteater)
  157. Hur är det att vara spökförfattare?
  158. Innehållet i innehållsförteckningen
  159. Inre och yttre intriger (se även 7 oumbärliga intrigverktyg)
  160. Intrigdjungeln
  161. Isbjörnen flyr
  162. Jag gnuggar inte händerna åt Fexéus
  163. Jag återkommer till ”First, do no harm” (om hur det ibland är bättre att inte skriva dåligt än att skriva bra)
  164. Jokern, en rollfigur som gör berättelsen osäker
  165. Kan du se in i framtiden?
  166. Karaktäristika, del 1 och 2 (uppföljare till Att skapa rollfigurer, se även Karaktärisering)
  167. Karaktärsfunktionerna
  168. Klyschiga repliker (på Storydoktors)
  169. Kom till saken någon gång
  170. Komiska avbrott
  171. Komiska bifigurer
  172. Kommande böcker
  173. Kommentaren bakom kommentaren
  174. Konflikt (del 1 och 2)
  175. Konflikt – ofta en fråga om maktkamp
  176. Känner du dig kritiserad?
  177. Kör hårt, härma dina förebilder!
  178. Ladda dina värdesaker
  179. Landet Mythia
  180. Layout-tips för nybörjare
  181. Listor som är bra att ha
  182. Litar dina läsare på dig?
  183. Låt aldrig din rollfigur minnas
  184. Låt bli att lösa konflikten (se även De tio budorden för konflikter, Vad du missförstår om konflikter)
  185. Lägg undan jokrarna och spelreglerna
  186. Man kan lära sig av misstag också, ibland…
  187. Manusförfattarens guide (förord,
  188. Mardrömmar om omskrivning (se även Effektiv omskrivning)
  189. Marmorera din text
  190. Min värsta föreläsning
  191. Mina två bästa skrivtips
  192. Monstret i skuggan (på Storydoktors)
  193. Myten om vad du kan använda en lektör till (se även Vad förväntas av en lektör?, Tio nivåer på de manus jag läser, Varför jag ibland struntar i gestaltningen, Lennart blir en Storydoktor)
  194. Måste intrigen vara logisk?
  195. Ny intervju med mig på Booqla
  196. Ny bra svensk sitcom
  197. Nyckeln till framgång i dina samarbeten
  198. Något riktigt viktigt (om MacGuffins)
  199. Några av mina favoritböcker går inte att rekommendera
  200. Några tips om ordbehandlare (om verktyg för författare)
  201. Nä, du skriver inte som den där stora författaren…
  202. När fel blir rätt
  203. När förändrades du senast?
  204. När man tänker efter… (om hur uppdragsgivare kan ändra sig i sin feedback)
  205. När planen slår fel (se även 7 sorters planer som slår fel, När planen slår fel, i verkligheten, Hur man skapar en plan (för författare))
  206. När planen slår fel, i verkligheten (se även När planen slår fel, 7 sorters planer som slår fel, Hur man skapar en plan (för författare))
  207. När är det dags att sluta skriva om din text?
  208. Offret, en rollfigur som påverkar berättelsen efter sin död
  209. Om ornament och bärande väggar (på Storydoktors)
  210. Oroar du dig för språket i ditt manus?
  211. Ordlista för författare
  212. Orsaken till att trianglar är bäst
  213. Osannolika berättelser
  214. Osannolika berättelser 2: grundmyterna
  215. Personifikation
  216. Poltis 36 dramatiska situationer
  217. Prat och dialoger
  218. Rekommenderad läsning
  219. Remixen som recept för odödlighet
  220. Research inför en fackbok
  221. Rolig eller orolig?
  222. Rollfigurer: Bra och dåliga familjer (se även Hur du får dina rollfigurer att hänga ihop)
  223. Se ett proffs skriva en scen på 7 minuter
  224. 6 psykologiska försvarsmekanismer (för författare)
  225. 6 sätt att gestalta i din text
  226. 16 sätt att bygga upp din fackbok
  227. Sidan 30-problemet
  228. Sista lagret ljug (om hur man knyter ihop rollfigurer och tema)
  229. 7 oumbärliga intrigverktyg (uppföljare till Inre och yttre intriger)
  230. Sju tillfällen när du är färdig med din bok
  231. 7 olika typer av världar (uppföljare till Egenskaperna som står i motsättning, De tre nivåerna)
  232. 7 sorters planer som slår fel (uppföljare till När planen slår fel, se även När planen slår fel, i verkligheten, Hur man skapar en plan (för författare))
  233. Självförtroende
  234. Skillnaden mellan Harry Potter och Allsång på Skansen
  235. Skillnaden på repliker och dialoger (Skriv dialog, del 5) (se även 4 regler du måste bryta mot, Fyra fel som gör dina dialoger bättre, Skriv dialog, del 1, Skriv dialog, del 2, Skriv dialog, del 3, Hur du gör rollfigurernas dialog unik (Skriv dialog, del 4) och Undertext (Skriv dialog, del 6))
  236. Skjut inte budbäraren, skjut mentorn
  237. Skriv dialog, del 1 (se även 4 regler du måste bryta mot, Fyra fel som gör dina dialoger bättre, Hur du gör rollfigurernas dialog unik (Skriv dialog, del 4), Skillnaden på repliker och dialoger (Skriv dialog, del 5) och Undertext (Skriv dialog, del 6))
  238. Skriv dialog, del 2
  239. Skriv dialog, del 3
  240. Skriv2016 dag 1, dag 2
  241. Skriv 2017 dag 1, dag 2
  242. Skriva2017 i backspegeln (på Storydoktors)
  243. Skriv som ett proffs
  244. Skriv vackert, din fjant
  245. Skriva facklitteratur
  246. Skriva känslor (om vilka känslor som finns, se även Hur du framkallar känslor i dina berättelser och 8 misstag författare gör när de skriver känslor)
  247. Skriver du om X eller anti-X?
  248. Skriver du upp eller skriver du ner?
  249. Skrivkramp
  250. Slaggord
  251. Slit inte på skolädret
  252. Snabba och långsamma författare (på Boktugg)
  253. Spegelscener
  254. Spöken, skelett och zombies
  255. Statens Operett- och Lokförarskola
  256. Storyvärlden har skakats i grundvalarna (om en uppfinning som ingen författare bör undvika att ta hänsyn till)
  257. Struktur (mer än 40 texter, men eftersom de olika blogginläggen samlas på denna sida, länkar jag bara hit, se även 16 sätt att bygga upp din fackbok)
  258. Städar din huvudperson någonsin badrummet?
  259. Svensk film i ett nötskal
  260. Svårigheter med att skriva facklitteratur
  261. Ta din berättelse till nästa nivå
  262. Ta fram bröllopsskylten!
  263. Taktkänsla (om hur man betonar rätt saker)
  264. Tidigare böcker
  265. Tio misstag författare gör
  266. Tio misstag för författare – the movie
  267. Tio nivåer på de manus jag läser (uppföljare till Myten om vad du kan använda en lektör till, Vad förväntas av en lektör? se även, Varför jag ibland struntar i gestaltningen, Lennart blir en Storydoktor)
  268. 10 sätt att presentera bakgrund för en rollfigur (på Boktugg)
  269. Tio sätt samarbete lyfter din kreativa karriär
  270. Tio tips för att leva på din kreativitet
  271. Tre ord (se även Hopp och förtvivlan)
  272. Tre saker du kan göra för att snabbt bli bättre som författare
  273. 3 tips för dig som skriver till husbehov
  274. Två metoder att göra In medias res
  275. Två orsaker till att kritik svider (del 1, del 2)
  276. Typer av konflikter (på Storydoktors)
  277. Tänker du på dina läsare? (på Storydoktors)
  278. Undertext (Skriv dialog, del 6) (se även 4 regler du måste bryta mot, Fyra fel som gör dina dialoger bättre, Skriv dialog, del 1, Skriv dialog, del 2, Skriv dialog, del 3, Hur du gör rollfigurernas dialog unik (Skriv dialog, del 4) och Skillnaden på repliker och dialoger (Skriv dialog, del 5))
  279. Upprepa dig inte, upprepa dig inte
  280. Utöka ditt ordförråd
  281. Vad bryr sig dina rollfigurer om?
  282. Vad du kan lära dig av Avengers – Age of Ultron
  283. Vad du kan lära dig av De omutbara
  284. Vad du kan lära dig av Den gode, den onde och den fule
  285. Vad du kan lära dig av Fyra bröllop och en begravning
  286. Vad du kan lära dig av Jack Werner
  287. Vad du kan lära dig av John Gardners James Bond-böcker
  288. Vad du kan lära dig av Jurassic World
  289. Vad du kan lära dig av Lego filmen
  290. Vad du kan lära dig av Linda och Elio
  291. Vad du kan lära dig av Mary Kay Ash
  292. Vad du kan lära dig av Spanarna (och Spanarna 2)
  293. Vad du kan lära dig av att skapa quiz
  294. Vad du kan lära dig av att teckna äpplen
  295. Vad du kan lära dig av Terminator-filmerna
  296. Vad du kan lära dig av virus
  297. Vad X-men: Apocalypse skulle kunnat ha lärt sig av Goldfinger
  298. Vad du missförstår om konflikter (uppföljare till Låt bli att lösa konflikten, De tio budorden för konflikter)
  299. Vad förväntas av en lektör? (uppföljare till Myten om vad du kan använda en lektör till, se även Tio nivåer på de manus jag läser, Varför jag ibland struntar i gestaltningen, Lennart blir en Storydoktor)
  300. Vad handlar dramaturgi om? En intervju (Skrivarpodden)
  301. Vad struntar du i?
  302. Vad är det för fel med din humor?
  303. Vad är det för fel med korrekturfel?
  304. Vad är viktigare än verkligheten? (om realism)
  305. Vanliga frågor om böcker
  306. Vanliga frågor om ditt manus
  307. Vanliga frågor om förlag
  308. Vanliga frågor om skrivande
  309. Var lägger du din exposition? (på Storydoktors)
  310. Var skriver du?
  311. Varför det är synd om vissa arkitekter
  312. Varför du behöver klister i dina berättelser
  313. Varför jag ibland struntar i gestaltningen (uppföljare till Myten om vad du kan använda en lektör till, Vad förväntas av en lektör?, Tio nivåer på de manus jag läser, se även Lennart blir en Storydoktor)
  314. Varför skriver du om det här?
  315. Varför är det så svårt att skriva?
  316. Varför är genre så jäkla svårt? (se även Hur mycket får du bryta mot genren?, Genrer i praktiken)
  317. Varning för vanilj!
  318. Vem ska godkänna din text?
  319. Vem är protagonist i Gökboet?
  320. Vi blandar inte in polisen, va?
  321. Vilka centrala rollfigurer bör du välja?
  322. Vilka är dina främsta resurser?
  323. Vilken fråga besvarar du? (på Storydoktors)
  324. Vill du ha en bok färdig till bokmässan?
  325. Vill du skriva 100 sidor fler varje år?
  326. Vinn drakchoklad genom att fira 200 inlägg!
  327. Vinnare i drakchokladtävlingen
  328. Väder
  329. Världens bästa löpsedel
  330. Wallmans salonger (om hur man ger bra feedback)
  331. William Goldman och 1939
  332. 8 misstag författare gör när de skriver känslor (se även Skriva känslor om vilka känslor som finns och Hur du framkallar känslor i dina berättelser)
  333. Är de svenska flopparna så konstiga?
  334. Är din berättelse för långsam?
  335. Är du redo?
  336. Är kaniner eller hamstrar bättre? Hur du vet att du har en historia
  337. Önskningar och behov

Om du har nytta av de här skrivtipsen och har råd, får du gärna gå med i min Patreon. Där kan du stödja mig med en summa varje månad som motsvarar vad det kostar att köpa en kopp kaffe (alltså 20 kr månadsvis). På Patreon kan du också få olika förmåner, inklusive gratis e-böcker och en exklusiv och privat chatt, där du får personliga skrivtips.

Till den kronologiska listan.

Tillbaka till början.

Lennart Guldbrandsson, författare, lektör och skrivcoach.

Lennart Guldbrandsson, författare, lektör och skrivcoach.

Jag ger gratis skrivtips, men du får gärna stödja mig på Patreon. Det betyder mer än du kan tro.

Jag har publicerat över tjugo böcker, inklusive ett antal om att skriva. Du kan få två av mina böcker gratis.