Önskningar och behov

Att förstå skillnaderna mellan önskningar och behov är en av de stora utmaningarna i livet. Vem av oss har inte blandat ihop dem? Ibland kan det vara ljuvligt att ta fel, men oftast ställer sammanblandningar till det för oss.

Och det gör inte saken bättre att önskningarna ofta står i vägen för våra behov.

Men precis såsom konflikt är något jobbigt och svårt i det vanliga livet men är fantastiskt i berättelser, är skillnaderna mellan önskningar och behov en av de stora möjligheterna när man skriver berättelser.

I den här texten, liksom mina andra skrivtips, finns det massor av praktiska länkar. Besök dem gärna.

Skillnaden mellan önskningar och behov

Önskningar är det som vi skulle vilja ha. Sånt som vore bra eller åtråvärt om vi kunde få tag på det. När vi får vår önskan uppfylld får vi en kick, men den är inte särskilt långvarig.

Behov är det vi inte klarar oss utan. Så länge vi får behovet uppfyllt mättar det oss.

De flesta av oss tänker säkert mer på våra önskningar än på våra behov, trots att våra behov egentligen är viktigare att uppfylla.

Önskning/behov som struktur [länk hit]

Jag har skrivit mycket om berättelsestruktur, men det finns en sorts berättelsestruktur som få tänker på, och det är hur berättelser väldigt ofta kretsar kring skillnaden mellan önskningar och behov.

Många berättelser börjar med att huvudpersonen har ett mål. Det målet är nästan alltid en önskan: att vinna en tävling, att hitta en mördare, eller att få något konkret.

Men under berättelsens gång inser huvudpersonen att det finns viktigare saker, nämligen deras behov. Det kan vara så att det inte var tävlingen i sig som var det viktiga, utan att få uppmärksamhet. Det där med att hitta mördaren kanske var mindre betydelsefullt än att känna att man gör ett bra jobb. Och det konkreta man ville ha, var bara en manifestation av tomheten man känner när man inte får träffa sitt livs kärlek.

Genom att tänka på berättelser som en övergång från önskningsfasen till behovsfasen, får du flera fördelar:

  • du har en förändring som känns psykologiskt riktig — huvudpersonen växer/utvecklas, och läsaren kommer känna igen sin egen process
  • du kan hålla läsaren på halster om huruvida huvudpersonens önskan ska slå in och sedan uppfylla eller låta bli att uppfylla den, beroende på hur berättelsen ska gå
  • vändningen i sig kan bli nog så dramatisk, när huvudpersonen först förlorar sin önskan (eller överger den) och sedan får sitt behov tillfredsställt
  • du kan plantera behovet tidigt i berättelsen, utan att läsaren lägger märke till det eftersom läsaren är fokuserad på det som huvudpersonen fokuserar på
  • du får åtminstone ett par scener ”gratis”

Låt mig utveckla den sista poängen något. I Disneyfilmerna och i många andra musikaler finns någonting som man ibland kallar för ”Jag vill ha”-sånger. I det musiknumret berättar huvudpersonen om sina drömmar och önskningar. Ariel berättar att hon vill bli människa i Den lilla sjöjungfrun, Dorothy sjunger om en plats ovanför regnbågen i Trollkarlen från Oz, och Vaiana sjunger om världen utanför revet i Vaiana/Moana.

Den här scenen kommer ofta ganska tidigt i berättelsen. Men senare kommer en repris på sången, fast då har någonting ändrats och personen som sjöng första gången har ett annat perspektiv. I slutet av berättelsen återkommer ofta någon slags påminnelse om den första önskningen. Tre scener ”gratis”, alltså.

Sådana scener behöver inte bara finnas i musikaler, utan kan användas i alltifrån skräckberättelser till romance. Du kan enkelt ha med någon scen i början av dina berättelser där rollfiguren pratar med någon annan och avslöjar sin önskning, eller funderar, eller bara antyder vad den har för önskan.

Antagonistens önskningar och behov [länk hit]

I många fall är önskningar och behov ett fantastiskt sätt att skilja protagonisten (huvudpersonen) ifrån antagonisten (dess motståndare). Protagonisten genomgår den ovanstående förändringen från önskning till behov, medan antagonisten aldrig lär sig den skillnaden. Det kan låta som en liten skillnad, men den är fullständigt tillräcklig för att läsaren ska se den och reagera på den.

Den som fastnar i sina önskningar blir aldrig mätt, eftersom behoven inte kan bli tillfredsställda av att önskningarna uppfylls. Antagonisten går därför längre och längre i att använda fel metod.

Med risk för att överanvända Disney-filmerna här, finns det ett utmärkt exempel i Aladdin. Den unge tjuven Aladdin tror att han kommer att bli nöjd bara han får sina önskningar uppfyllda, men inser så småningom sitt misstag och börjar jobba på att tillfredsställa sitt behov istället. Skurken Jafar gör aldrig den förändringen och det är det som leder honom till hans undergång.

Temat från önskningen eller behovet [länk hit]

I många fall går det att dra en rak linje mellan det som protagonisten upptäcker är dess behov och berättelsens tema. Om protagonisten överger sin önskan om att få tag på en skatt och istället lär sig att det viktiga i livet är att umgås med sina barn, då ligger det nära till hands att det är något som läsaren också kommer att bära med sig från berättelsen.

Det här är också ett verktyg du kan använda:

  • om du behöver hitta temat, titta på rollfigurens behov
  • om du behöver hitta rollfigurens behov, titta på temat

Det är inte lika lätt att knyta ihop behovet med temat eller behovet med önskningen. Det är exempelvis inte alltid som önskningen är något ytligt och behovet är något inre (även om det ofta är så), men framför allt måste de inte likna varandra. Därför kan du bli tvungen att arbeta en del med behoven och önskningarna separat.

Avslutning

När du har lärt dig allt det här, återstår bara att lära dig skillnaden mellan önskningar och behov i det vanliga livet. Lycka till!

Lennart Guldbrandsson, författare, lektör och föreläsare

10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär

På min blogg hittar du över 250 inlägg med skrivtips.

Jag har publicerat över tjugo böcker, inklusive ett antal om att skriva. Du kan få två av mina böcker gratis. Jag gillar samarbeten och har bland annat skrivit fyra böcker tillsammans med Kim M. Kimselius och Kristina Svensson: om författares vanliga misstag, om hur man livnär sig på kreativa yrken, om hur man samarbetar och om hur man skriver biografier.

Om du vill ha hjälp med dina berättelser eller din fackbok, hör av dig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *