Kör hårt, härma dina förebilder!

”Var originell!” ”Skriv något eget!” ”Du kommer aldrig bli något om du bara härmar andra författare!”

Ja, vi har alla hört och läst liknande. Men stämmer det? Nej. Du får härma andra. Rätt ofta är det till och med bra att härma andra, mer framgångsrika författare. Och vet du vad, alla gör det!

Men vill du veta mer om hur man gör det smart? Här är några av mina beprövade tips.

(I den här texten, liksom i mina andra, använder jag massor av förklarande länkar. Jag hoppas att du tar dig tid att besöka några av dem, för där finns mycket matnyttigt.)

Om vi bortser från frågor om upphovsrätt, som är ett mycket komplicerat ämne, och nöjer oss med att säga att man inte får kopiera eller plagiera texter, finns det ett stort utrymme för att härma. Du får till exempel:

  • skriva om precis samma idé som någon annan författare
  • använda dig av en annan författares rollfigurer när du ska skapa dina egna rollfigurer
  • låna element i intrigen från andra verk
  • skriva scener som speglar scener i andra verk
  • hänvisa till andra verk

I själva verket, kör hårt. Härma! Du kommer ändå lägga till saker ur dig själv som gör att det blir originellt. Och som man brukar säga:

Bra konstnärer kopierar. Stora artister stjäl.

Och citatet handlade om Tennyson.

Den första versionen av det citatet lyder i själva verket så här: ”Stora poeter imiterar och förbättrar, medan små stjäl och förstör.”

Imitera och förbättra

Det svåra är alltså att imitera och förbättra snarare än att stjäla och förstöra. Hur gör man det?

Börja med en bra förebild. Det borde säga sig själv att dåliga förebilder gör det svårare att skriva något bra, men det handlar inte bara om att välja nobelpristagare eller banbrytande författare. Det handlar om att hitta något som inte är utdaterat eller redan är gjort hundratals gånger.

Förstå vad det är som gör förebilden bra. Det här är svårare än vad många tror. Jag har skrivit om det tidigare att vissa imiterar allting från sin favoritförfattare, utan att tänka på är att den författaren kanske är fantastisk på rollfigurer, men att dess intriger lämnar mycket att önska. Att härma intrigen är därför dumt. Det som krävs är en mer ordentlig analys av förebilden. Här är några steg du kan ta:

  1. Skriv ner dina första tankar om vad som gör förebilden bra.
  2. Räkna antalet kapitel och sidor så att du kan räkna ut antalet genomsnittliga sidor per kapitel. Om längden på kapitlen varierar mycket, notera det.
  3. Sammanfatta hela bokens början, mitt och slut. Försök att få överblick över allting i boken.
  4. Försök att se hur proportionerna i boken ser ut. Var ligger tyngdpunkterna?
  5. Titta på vad varje enskilt kapitel. Sammanfatta det. Vilka perspektiv tas upp?
  6. Gör listor över alla rollfigurer och notera deras funktioner och egenskaper.
  7. Anteckna allt du upptäcker om stilen i boken. Är den pratig, fåordig, torr, utsvävande, trevlig? Har den korta meningar, långa meningar eller varierar det mycket? Är författaren framträdande?
  8. Gör research på andra ställen: vad har folk tyckt om boken som du inte har tänkt på? Vilka storheter finns i texten som du missat? Finns det någon stor kritik? Använd recensioner, sajter som Goodreads och SparkNotes, videoessäer och bloggar, och författarporträtt, etc.

Jämför med din egen text. Det kommer alltid att finnas skillnader mellan din text och förebilden. Skriv ner de stora skillnaderna. Vill du att din ska bli längre? Är din berättelse mer pratig? Handlar förebilden om sjöjungfrur medan din text handlar om Näcken? De där skillnaderna kommer göra det enklare för dig att hitta kärnan i din text. Ett annat sätt att uttrycka det är: Varför ska någon läsa din text när det redan finns en liknande text? Ytterligare ett annat sätt att uttrycka det: Vad gör du bättre än din förebild?

Hur har du tänkt att få texten att fungera? Det finns, som jag skrivit tidigare, bara en regel: får du det att fungera? Ju mer du tänker på hur du ska få läsaren att reagera, desto bättre kommer det att gå.

Om du har den talangen kan du göra det mesta av det här i huvudet, men jag brukar ändå rekommendera att du gör mycket anteckningar. Ibland glömmer man bort sig.

Lycka till!

Och vill du ha hjälp, kan du alltid kontakta mig.

Dolt förflutet av Thomas Karlsson och Lennart Guldbrandsson

Lennart Guldbrandsson, författare, lektör och föreläsare

På min blogg hittar du över 150 inlägg med skrivtips.

Jag har publicerat över tjugo böcker, inklusive ett antal om att skriva. Du kan få två av mina böcker gratis. Min senaste bok är Dolt förflutet som nominerades till Selma-priset.

Om du vill ha hjälp med dina berättelser eller din fackbok, hör av dig.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *