Hur man skriver ett synopsis

Den här bilden får sin förklaring senare.

Om du vill sälja din bok behöver du inte bara kunna skriva medryckande och intressant med en fantastisk idé. Du behöver också kunna skriva ett synopsis. Men det är svårare än vad man kan tro.

(I den här texten, liksom i mina andra, använder jag massor av förklarande länkar. Jag hoppas att du tar dig tid att besöka några av dem, för där finns mycket matnyttigt.)

Först lite dåliga nyheter

Precis som med många andra saker inom bokbranschen finns det ingen entydig definition av ett synopsis eller precis hur ett sånt ska skrivas. Det beror på flera saker:

  • om det är en fackbok eller ett skönlitterärt verk
  • vilket syfte ditt synopsis har
  • vem som ska ta emot ditt synopsis

Med andra ord: om du skriver en fackbok om den grekiska finanskrisen och skickar den till Bonniers ser ditt synopsis ut annorlunda än om du skickar en thriller om samma grekiska finanskris till Piratförlaget och om du skickar endera av böckerna för att fråga en lektör om den har tid att läsa boken, etc.

Det jag ska tipsa om nedan är sånt som är gemensamt för de flesta synopsis, men missa inte att sortera bort de bruna M & M-godisarna, för det kan innebära skillnaden mellan framgång och misslyckande.

Grundläggande synopsiskunskap

Det finns två skolor när det gäller frågan om när man skriver ett synopsis. Den ena skolan anser att man skriver synopsis när man har skrivit färdigt texten. Den andra skolan använder synopsis för att utforska idén och som grund för att skriva klart texten. Ett annat ord för den andra skolans synopsis är treatment. Ett följebrev kan innehålla ett synopsis.

Alla de här betydelserna brukas om vart annat. Och som jag skrev ovan finns det ingen entydig definition som alla använder. Det är bara att du vänjer dig. Men för din egen skull kan det vara bra att du har en egen definition. Här kommer jag dock använda ordet synopsis för att betyda något som du skickar iväg till någon annan.

Kan det bli tråkigare?

Det mest grundläggande för ett synopsis är att det inte är säljande. Många tänker kanske på hur man skriver en baksidestext och tror att det är så ett synopsis ska se ut. Men baksidestexter ska vara säljande och det ska synopsis inte vara.

Jag vet att det här kan vara överraskande och det är därför jag poängterar det så mycket.

Ett synopsis ska tvärtom vara förklarande, eller ge en överblick över verket.

Som den brittiske författaren Harry Bingham uttryckte det i en guide för Jericho Writers:

De flesta agenter* tittar på följebrevet först och sedan manuset. Om de gillar de första tre kapitlen tänker de: “Det här ser bra ut, men kommer det att upprätthålla samma nivå? Är det värt tiden det tar att läsa hela?”

Det är där ditt synopsis kommer in.

Ditt synopsis finns där för att ge en överblick över din intrig och för att visa upp en tydlig berättelse med ett tillfredsställande slut. Det är ditt verktyg för att få någon att läsa vidare.

[Källa]

(* I England behöver man en agent för att närma sig ett förlag. I Sverige är situationen lite annorlunda, så tänk lite bredare: förlag, lektör, agent eller någon annan som du vill samarbeta med. Och det här gäller för övrigt inte bara skönlitterära texter, så ta även orden ‘intrig’ och ‘berättelse’ ovan som exempel och ersätt med det som passar dig.)

Skriv tråkigt, men undvik den här reaktionen om du kan.

Låter det här som att du ska skriva säljande?

Här får vi skilja på stil och innehåll. Din stil ska vara beskrivande, inte säljande, men textens innehåll ska vara säljande. Tänk att du beskriver den mest spännande texten du känner till – fast på det tråkigaste sätt du kan. Var neutral och låt innehållet tala för sig själv.

Beskriv alltså inte allt spännande, utan håll dig till de stora dragen.

Ska slutet vara med?

Jag ser hela texten härifrån.

Ja, en del av poängen med ett synopsis är att den som läser det ska få en överblick av hela texten.

Det betyder att du behöver ha koll på hela texten själv. Har du det? I min erfarenhet är det en av de sista sakerna man får när man skriver en text. Man blir så lätt fast i detaljer.

När jag skriver helheten menar jag först och främst att ett synopsis behöver klargöra sådana saker som:

Det här är alltså som att koka ner essensen av vad texten handlar om, så att det blir en enda droppe, men väldigt stark.

Många synopsis har dels en mycket kort presentation av innehållet i inledningen (i stil med en hisspitch), dels en längre version där lite mer av handlingen presenteras. Facktexter brukar åtföljas av provkapitel, medan skönlitterära texter skickas med hela texten.

Ingenstans använder man målande språk, gestaltning eller sånt som distraherar från syftet. Kort, rakt på sak och informativt. Använd aktiv röst och presens. Försök inte styra din läsare genom skriva snyggt, utan genom att ha ett fantastiskt innehåll. Om du försöker med snygga saker, vet mottagaren att du försöker dölja något.

Använd styckeindelning för att visa på de viktiga sakerna, och fetstila rollfigurerna första gången de förekommer.

Hur du gör det riktigt bra

Ett synopsis är precis som vilken annan text som helst. Om du vill att det ska bli bra behöver du arbeta i flera omgångar:

  • se till att hålla reda på syftet och vad som gäller för det syftet (från längd till typsnitt)
  • gör en förstaversion. Den kommer bli sådär, men du kommer känna dig stolt över att ha något
  • bearbeta förstaversionen så gott du kan, d.v.s. läs om ditt synopsis, notera positivt och negativt, och börja med ett nytt dokument, där du enbart behåller de bästa delarna
  • skaffa feedback, gärna från flera personer
  • skriv om
  • korrekturläs
  • låt någon annan läsa det
  • korrekturläs igen

Ja, jag vet att det tar lång tid. Jag har gjort det själv.

Lästips: Wikihow, Reedsy, Jericho Writers, Literary Consultancy, Writers Digest och Marissa Meyer.

Dolt förflutet av Thomas Karlsson och Lennart Guldbrandsson

Lennart Guldbrandsson, författare, lektör och föreläsare

På min blogg hittar du över 150 inlägg med skrivtips.

Jag har publicerat över tjugo böcker, inklusive ett antal om att skriva. Du kan få två av mina böcker gratis. Min senaste bok är Dolt förflutet som nominerades till Selma-priset.

Om du vill ha hjälp med dina berättelser eller din fackbok, hör av dig.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*