Hur gamla är dina rollfigurer, egentligen?

Ålder är en sådan där egenskap som de flesta människor tror är självklar, ungefär som längd. Man är 26 år eller 84 år. Men så fort de börjar tänka mer på saken, finns det många fler aspekter: ”man blir inte äldre än man gör sig”, nittioåringar som springer maraton, och så vidare. För dig som författare är det här därför en av de saker som kan göra att dina rollfigurer blir vassare än många andra författares rollfigurer.

Det är jätteenkelt att skriva i en bok att en rollfigur är 43 år gammal, men hur duktig är du själv på att avgöra hur gammal en person är? Tänk på alla tricks som folk använder för att se äldre eller yngre ut, från smink till kläder – och vidare till olika operationer eller så enkla saker som att härma ett beteende som förknippas med en särskild ålder, som att sänka röstläget för att verka vara över 18. Därför skriver en del författare istället att en rollfigur ser ut att vara i tidiga 40-årsåldern eller att hon verkade vara 40-45 år.

Men det är bara den fysiska åldern. När man skriver rollfigurer är det bra att tänka på att de har fler aspekter som är minst lika viktiga för att få dem att verka vara en viss ålder. Har du till exempel läst en bok där barnen pratar som vuxna eller de vuxna rollfigurerna beter sig som tonåringar, då vet du precis vad jag menar.

Så hur gör man för att rollfigurernas beteende ska spegla den ålder man vill att de ska ha?

Fem snabba tips och ett mer grundligt tips

Det finns några aspekter som bör hjälpa dig att få till rollfigurens ålder någorlunda:

* utbildning/karriär. Här handlar det om hur långt personen har kommit i sin utbildning eller sin karriär, såsom att den har lärt sig Hallands floder eller att den har fått titeln chefskirurg. Om du inte får det så att kunskapsnivån passar ihop med utbildningsnivån eller karriärsnivån kommer läsaren märka det. Det här är svårare om man inte umgås med personer i den åldersgruppen.

* minnen. Generellt är det så att ju äldre, desto fler olika minnen. Det inkluderar nära vänner som har dött och andra händelser, som personen har lärt sig av eller traumatiserats av, och som den kan berätta om för andra rollfigurer.

* erfarenhet. Erfarenhet handlar om huruvida man har varit med om samma typ av situation tidigare. Därför ligger det nära till hands att personer som varit med om samma sak för många gånger blir cyniska. Men det kan också göra att de kan ta genvägar. Å andra sidan kan oerfarenhet rymma många möjligheter, såsom att våga ta nya vägar eller att bli lurad av vanliga myter.

* relationer. Det tar tid att skapa komplexa relationer med många människor, och därför är det här en av de saker som många läsare märker tydligast när det saknas – att en rollfigur som porträtteras som över tonåren, men inte verkar ha några relationer utöver de som berättelsen kräver. Hur många vänner och bekanta har du själv? Och hur många tidigare kollegor? Före detta grannar? Klasskompisar du var kär i?

* social förmåga. Barn och ungdomar har som regel mindre utvecklad ”känsla för feeling”, d.v.s. sämre begrepp om hur man uppför sig. Det inkluderar sämre självbehärskning och tålamod, men också finkänslighet. Den sociala förmågan är ett tydligt tecken på hur gammal en rollfigur är, och det är därför vi oftast förknippar ”kantarellteater” med barn och ungdomar. Med andra ord kan du använda mer symboliskt tal och fler subtiliteter och mer fokus på subtext ju äldre en rollfigur är.

Men det finns också vissa återkommande teman som vi människor brukar ha under olika delar av vårt liv. En av dem som skrivit mer om det är Viki King i sin bok How to Write a Movie in 21 Days. Där berättar hon att:

* rollfigurer vid ungefär 17 års ålder har ett liv som handlar mycket om att hantera sina känslor och den första stora kärleken. Snart övergår det till att handla om att ifrågasätta vad livet handlar om och att ha starka åsikter.

* 20-årsåldern handlar om den ekonomiska situationen i relation med föräldrarna och det första jobbet eller en högre utbildning, men också om att ifrågasätta sin uppväxt och att vara idealistisk i en värld där de flesta verkar ha gett upp.

* i 30-årsåldern bryter de flesta mot en föreställning om att föräldrarna bara accepterar en om man förblir ett barn, och den ilska som kan finnas mot personer i maktpositioner. Ofta finns där en stark dröm om en framtida karriär men också en möjlighet att ta den enkla vägen ut. Något senare i 30-årsåldern finns ofta en ny syn på kärlek och förhållanden.

* för rollfigurer i 40-årsåldern handlar berättelser ofta om att lyckas med karriären. Men senare kommer också en livskris där rollfiguren ifrågasätter sina val och att börja om på nytt.

* rollfigurer i 50-årsåldern testar ofta något nytt eller att gå tillbaka till de möjligheter som rollfiguren hade när den var yngre.

* i 60-årsåldern får rollfigurerna ofta berättelser som handlar om minne och att hinna med saker innan det är för sent.

* för 70-åriga rollfigurer handlar det ofta om att sätta saker i perspektiv och förstå sitt liv, inklusive hälsa och dödlighet.

En ballerina.

Så långt Viki Kings tips.

Men saken är den att de flesta personer inte alltid agerar efter vilken ålder man faktiskt är i. Det finns tre stora tillfällen när så inte är fallet:

1) de flesta personer kan växla ålder baserat på vilken situation det handlar om, såsom när vuxna människor busar med varandra för att det är fest eller för att de är kära, eller blir påverkade av en stor katastrof,

2) rollfigurer kan bete sig på ett sätt som vanligen förknippas med en annan åldersgrupp, på grund av större omständigheter, såsom 12-åringen som har fått agera vuxen i en alkoholistfamilj, och…

3) i vissa genrer agerar de flesta rollfigurer mer eller mindre moget än de skulle göra egentligen

Med de här råden och tipsen bör du kunna skriva rollfigurer som beter sig mer sant mot sin äkta ålder. Frågan är om du kan göra det.

Lennart Guldbrandsson, författare, lektör och föreläsare

Dolt förflutet av Thomas Karlsson och Lennart Guldbrandsson

På min blogg hittar du över 250 inlägg med skrivtips.

Jag har publicerat över tjugo böcker, inklusive ett antal om att skriva. Du kan få två av mina böcker gratis. En av mina senaste böcker är Dolt förflutet som nominerades till Selma-priset och finns som ljudbok, inläst av Tomas Norström, Bokus, Adlibris. Naturligtvis finns den också på Storytel, Bookbeat, Nextory och Biblio.

Om du vill ha hjälp med dina berättelser eller din fackbok, hör av dig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *