Det söta mötet

Pongo och Perdita vet precis hur man skapar ett sött möte.

Hur går det till när dina rollfigurer träffas? Den här frågan kan tyckas oväsentlig, men det är i själva verket en av de sakerna som gör en berättelse oförglömlig.

Och det gäller inte bara i kärleksberättelser heller, utan närhelst två rollfigurer finns i centrum för berättelsen: Holmes och Watson eller Marcus och Will i Om en pojke av Nick Hornby.

Ju mer uppseendeväckande möte, desto mer har du att arbeta med. Så hur gör du för att skapa ett fantastiskt förstamöte?

Förstaintrycket spelar roll

Självklart spelar förstaintrycket roll, särskilt i berättelser. Men hur centrala rollfigurer träffas spelar också roll. Att få det att slå gnistor om första mötet ger många fördelar, förutom att det blir minnesvärt:

  • det ger rollfigurerna någonting att återkomma till senare i berättelsen, särskilt om vännerna/kärleksparet/mentorn och eleven/konkurrenterna/etc förlorar kontakten under berättelsens gång
  • det kan bli en utmärkt omslagsbild
  • det ger dig som författare en baslinje att utgå ifrån när du ska hitta variationer på det första mötet senare

Måste de träffas?

Läsaren måste absolut inte se hur alla rollfigurer träffas för första gången. Ibland kan det finnas goda skäl att låta bli att visa första mötet, till exempel för att det inte spelar någon roll, eller för att det var så pass länge sen, eller för att rollfigurerna är släkt eller barndomsvänner.

I så fall finns det andra saker du som författare kan göra för att få samma effekt som vid första mötet, och de sakerna har jag berättat mer om här (se rubrik 6. Radarpar).

Trista möten

Eftersom så många författare har gjort det här, med större och mindre ansträngning, finns det flera sätt att låta rollfigurerna mötas som sällan inspirerar läsarna. De greppen kan ha fungerat tidigare, eller kan fungera ibland, men de känns lite uttröttade.

Här är några sådana typer av möten:

  • den ena rollfiguren tappar sina papper eller matvaror, och den andra hjälper till att plocka upp sakerna, blickarna möts och…
  • den ena rollfiguren ramlar och den andra fångar påpassligt den som faller — eller så ramlar de i en hög
  • den ena rollfiguren sitter och tittar på den andra under en lektion i skolan
  • den ena rollfiguren beundrar den andra medan den håller på med någon sport

Som jag skrev, kan de här fungera, men med tanke på att det finns mer intressanta sätt, hoppas jag att få se färre sådana här framöver. Var lite påhittig, snälla…

Fyra söta möten [Länk hit]

De som forskar om romantiska komedier har konstaterat att det redan 1934 var en etablerad term med ”meet cute” (ja, det är en underlig formulering, och vissa tror att det beror på att det myntades av regissören Ernst Lubitsch vars engelska var bristfällig).

Numera pratar man ibland om fyra olika möjligheter för att skapa söta möten:

  • Attraktion-attraktion — rollfigurerna träffas och är ögonblickligen attraherade av varandra/tycker den andra är intressant/etc. Det här är kärlek/vänskap/etc vid första ögonkastet, och som sådan är den romantisk. Risken är att det inte finns så mycket inbyggd konflikt om båda är sams om vad de vill, men det finns flera sätt att skapa konflikt kring rollfigurerna ändå. Romeo & Julia är den arketypiska berättelsen här.
  • Bortstötning-bortstötning — så fort rollfigurerna träffas inser de att de inte tål varandra. De har olika åsikter, olika liv, olika mål, och ändå tvingas de ihop gång på gång. Frågan blir hur de här två, så olika människorna, någonsin ska kunna bli vänner/kära/samarbetspartners/etc. Ett tydligt exempel på detta är När Harry mötte Sally.
  • Attraktion-bortstötning — den ena rollfiguren blir intresserad medan den andra inte vill. Här finns gott om konflikt (en del farligt nära stalking) när den ena försöker imponera och ofta snarare blir pinsam, men också stora möjligheter att visa hur kreativ den personen kan vara. Den andra personen ska helst ha något konkret hinder eller någon motivering för att vara aktivt ointresserad. Det här mönstret känns igen från de flesta tonårsromanser, gissar jag.
  • Neutral-nervös — den ena rollfiguren blir intresserad, medan den andra är helt ovetande om det. Här går det att få till många tillfällen för den intresserade att ha problem med att uttrycka sina känslor, eller ens uttrycka sig över huvud taget. Två bra exempel är filmen Roxanne och Notting Hill.

Fler möjligheter [Länk hit]

Så långt de andra som skriver om romantiska komedier. Men det finns fler möjligheter att skapa ett minnesvärt första möte. Här är några:

En farofylld situation, målad av Walter Molino.

En större situation, där fara eller ett längre skeende för ihop två neutrala personer som småningom börjar upptäcka den andra rollfigurens positiva och negativa egenskaper.

Ofta finns det här fler personer som läsaren och de centrala rollfigurerna kan jämföra den andra rollfiguren med. Dessa övriga rollfigurer fungerar som modifierare, eller i senare skeden som mentor. Med bakgrund mot dem verkar den andra rollfiguren mycket mer attraktiv och som ett bättre val.


Det pinsamma mötet med Paul McCartney.

En pinsam situation, där den ena rollfiguren vill göra ett bra intryck, men misslyckas, eller omständigheterna är så olyckliga att det inte går. Nakenhet, att precis ha fått sparken eller liknande situationer är bra material för första möten.

I den här typen av situationer är det också en fördel om det finns andra personer i närheten, som ytterligare kan förvärra pinsamheten. Men ibland är det pinsammare om man är på tu man hand.


Samma smak eller samma mål, där två rollfigurer upptäcker att de är oerhört lika på ett speciellt sätt. De kan vara ute efter samma föremål, såsom i ett av de tidigaste beskrivna söta mötena i filmhistorien, Blåskäggs åttonde hustru, där de två huvudpersonerna möts när de ska köpa en pyjamas: han vill bara ha överdelen och hon erbjuder sig att köpa underdelen.


Felaktigt intryck, där den ena rollfiguren av någon anledning verkar vara hotfull, konstig eller upptagen, men i själva verket visar sig vara trevlig.

Om den ena rollfiguren tolkar situationen fel kan det leda till att den andra rollfiguren tvingas följa efter, eller på annat sätt försöka övertyga om sina goda intentioner eller sin personlighet.


Missförståndet, där den ena rollfiguren förväntar sig träffa en person, såsom en klient, men får träffa en annan, som gör något helt oväntat. Här går det att leka med missförstånd och hur båda är i sina egna bubblor, innan det går upp för dem att en eller båda är på fel plats.

Du kan också låta den ena personen vara medveten om att det är fel, men ha ett skäl att lura den andra.


Kyrkogårdar är heta, tycker inte bara Gomez och Morticia Addams.

Oväntad miljö, där den typen av möten inte brukar ske. Romantik på kyrkogårdar i all ära, men vad sägs om att hitta en klient i sin nya garderob, eller en vän under ett bankrån?

Men låt gärna platsen i sig vara ovanlig, såsom vid en papperskorg eller på en tandläkarmottagning.

Här kan du använda de regler som finns på platsen för att sätta upp hinder i vägen för relationen, något som också brukar vara en fördel för att få fram relationen snabbt.


Att börja uppochner är en underlig introduktion.

Gör något annorlunda, där en av rollfigurerna beter sig avvikande, för att visa på hur annorlunda den tänker. Den kan visa upp en talang medan den andra rollfiguren beundrar, eller verka konstig medan den andra rollfiguren får vara ”straight man”.

Det är lätt att underdriva när man ska skildra någon som är underlig, så gå gärna ett steg längre än vad du hade tänkt.


Det här är bara några sätt du kan introducera dina rollfigurer för de andra. Det finns många fler. Läs gärna också de här artiklarna:

Lennart Guldbrandsson, författare, lektör och föreläsare

10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär

På min blogg hittar du över 250 inlägg med skrivtips.

Jag har publicerat över tjugo böcker, inklusive ett antal om att skriva. Du kan få två av mina böcker gratis. Jag gillar samarbeten och har bland annat skrivit fyra böcker tillsammans med Kim M. Kimselius och Kristina Svensson: om författares vanliga misstag, om hur man livnär sig på kreativa yrken, om hur man samarbetar och om hur man skriver biografier.

Om du vill ha hjälp med dina berättelser eller din fackbok, hör av dig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *