Berättelser som läsaren vill återkomma till

Cold Hollow av Loré Pemberton.

Hur får du din berättelses universum att kännas verkligt, utan att lägga många år på att skapa egna språk eller skapa flera tusen års historia? Hur skapar du starka, riktiga känslor, både i läsaren och i rollfigurerna? Och hur skapar du berättelser som läsaren vill återkomma till, gång på gång?

De här tre utmaningarna hänger ihop. Underligt nog hänger de dessutom ihop med sportkommentatorn Göran Zachrisson…

(I den här texten, liksom i mina andra, använder jag massor av förklarande länkar. Jag hoppas att du tar dig tid att besöka några av dem, för där finns mycket matnyttigt.)

Ina-inledning

Ina Nes, till höger.

En del av det jag skriver kan säkert verka mekaniskt (om struktur eller intriger, exempelvis). Men jag är mycket för, i brist på bättre ord, ”de mjuka värdena” i berättelser också, från idéer till tema. De brukar bara vara svårare att systematisera och säga något vettigt om. Därför tar jag ibland hjälp av andra att vända och vrida på tankar. En av mina favoritpersoner att göra det med är Ina Nes (som jag tidigare refererat till när det gäller världsbygge).

Følelse

Vid ett tillfälle berättade Ina att hon redan som barn hittade ett namn på något som var så svårt att förklara att de flesta hon försökte förklara det för missförstod det. Hon kallade det för ”Følelse”. Det beror inte på att hon vill vara konstig, utan på att hon kommer från Norge. ”Følelse” betyder, rakt översatt, ”känsla”. Men här syftar Ina på något både bredare och smalare, nämligen den känsla av magi, förundran, förväntan, äventyr, mysighet, söthet och ren glädje hon kunde få från böcker, filmer och vissa delar av verkliga livet. Tänk dig något som gör att det bara pirrar i dig. Følelse är de goda, trevliga, vackra och underbara saker som bara väntar på att bli upptäckta och utforskade.

Som jag har förstått det är Følelse allt det som gör en berättelse fin och mysig och ett universum inbott och personligt.

När man pratar om vad som gör berättelser bra pratar man ofta om de delar som gör texten mer spännande, såsom konflikt mellan rollfigurerna och deras omvärld, och hur man skapar så stor fysisk, känslomässig eller själslig utmaning för protagonisten som möjligt. De delar som undersöker och ifrågasätter människans existens, gärna på ett nyskapande sätt. Men det är mer komplext än så, och som jag har försökt beskriva tidigare finns det tillfällen när det är viktigare att visa att det inte finns konflikt, när det är roligt och mysigt och häftigt och ett underbart ställe att vara på. De flesta läsare är ute efter sådana känslor: nyfikenhet, tillhörighet, trygghet, förundran, njutning, inspiration, lycka och, paradoxalt nog, ledsamhet. Som Ina beskriver det liknar det hur vi känner oss bekväma och avslappnade med människor som får oss att känna oss trygga. Den tryggheten får oss att bli öppna och redo för att utvecklas. Som i de flesta böcker vi läste när vi var unga, från Astrid Lindgren, via Enid Blyton, ända till CS Lewis.

Det är de elementen som gör att läsarna återkommer flera gånger till samma text, för att de elementen framkallar så starka känslor. Inas namn för de sakerna är Følelse.

Hur Göran Zachrisson kommer in i det hela

Göran Zachrisson är som sagt en sportkommentator. Du kanske minns när han kommenterade golf i TV.

Det kan tyckas ligga långt ifrån det här med berättelser. Men vid ett tillfälle sa han något som jag tycker passar ihop så bra med det här med Følelse.

Det gäller att ha känsla för feeling!

Känsla för feeling, det är nyckeln. Inte bara att kunna känna känslor, utan att ha en känsla för när känslor fungerar, vilka känslor som passar och hur man skildrar dem på ett bra sätt. Inte bara de hemska, dramatiska känslorna, utan också de positiva. Har du den känslan? Annars får du börja leta inuti dig själv. Vad tycker du är mysigt, sött, skönt och underbart? Vad får dig att inte bara bli glad, utan extatisk? Rörd?

Hur hittar man Følelse?

Ina beskriver det som att det blev något av en besatthet för henne, att hitta Følelse i litterära verk, filmer och verkliga livet, för att på det sättet kunna förstå det bättre, och systematisera det, så att hon skulle kunna återskapa det i sina egna berättelser. Hon är därtill en genomtänkt människa så hon har sorterat in dem i ett stort antal kategorier. Det jag gillar bäst med det är att jag aldrig har sett något liknande system någonstans. Det är en av de saker jag letar efter eller försöker skapa själv med mina inlägg här. Naturligtvis har jag därför frågat henne om jag får presentera hennes systematik här, och det ville hon gärna. Så för första gången presenteras hennes Følelse-system offentligt…

… med början i nästa inlägg. Välkommen då!

Lennart Guldbrandsson, författare, lektör och föreläsare

10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär

På min blogg hittar du över 250 inlägg med skrivtips.

Jag har publicerat över tjugo böcker, inklusive ett antal om att skriva. Du kan få två av mina böcker gratis. Jag gillar samarbeten och har bland annat skrivit fyra böcker tillsammans med Kim M. Kimselius och Kristina Svensson: om författares vanliga misstag, om hur man livnär sig på kreativa yrken, om hur man samarbetar och om hur man skriver biografier.

Om du vill ha hjälp med dina berättelser eller din fackbok, hör av dig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *