Ordlista för författare

Ibland är det svårt att tyda alla de där underliga termerna som författare, förlag, läsare eller recensenter svänger sig med. Här har jag samlat över hundrafemtio sådana termer, så att du också kan vara med i samtalet. Listan fylls på successivt.

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö

 

A



A-formaten serie pappersstorlekar som är fastställd norm i hela världen (utom USA), och vars vanligaste format dessutom är standard i alla ordbehandlare (utom i USA), och som just därför inte brukar användas som bokformat (inte ens i USA). Undantaget är billigare utgivning som ibland använder A5-format (d.v.s. vikta A4-sidor).

Abstract – namnet till trots, en konkret sammanfattning av problemformulering, metod och slutsats i början av en akademisk text. En spännande abstract gör att fler läser texten. En del är roliga.

Abstrakt – en sån här.

AbiWorddet absolut bästa och enda tänkbara verktyget för att skriva bra texter.

Absurdism – ett sätt att normalisera galenskap. Giraff!

Adaption – även adaptation. En bearbetning av en äldre text som få vill läsa till en ny text (ofta i ett nytt medium) som de som gillar originalet inte kommer att gilla, och de som inte känner till originalet har svårt att se de påhittigaste bitarna i.

Aforism – den kortaste sortens novell.

Allitteration – rim i början på orden som förklarar storheten bakom Fröken Fräken. Jämför assonans.

Alter ego – en rollfigur som inte heter samma sak som författaren och därför lurar vissa läsare. Jämför Mary Sue.

Anafor – upprepning för stilistisk effekt.

Anafor – upprepning för stilistisk effekt.

Anakronism – ett resultat av dålig research.

Anglicism – ett konstnärligt lån från ett språk till ett annat som otvivelaktigt skjuts ner av folk som verkar ha det som jobb.

Antihjälte – rollfigur som man inte ska heja på, men som man hejar på och därför blir besviken på.

Antagonist – den karaktärsfunktion som man inte ska heja på, men som man oundvikligen börjar att heja på om rollfiguren spelas av Alan Rickman. Jämför protagonist. Läs mer i Antagonisten.

Antologi – en bok som inte kan hålla sig till en författare.

Apple Pagesdet absolut bästa och enda tänkbara verktyget för att skriva bra texter.

Aptonym – ett passande namn på ett passande namn. Riktigt så passande behöver man inte vara.

Argument – en metod att övertyga andra som framför allt används av dem som inte är fysiskt starka eller är beväpnade. ”Därför att” är tydligen ett okej skäl.

Argumentationsfel – en hel rad fiffiga metoder att irritera den man har en diskussion med, så att man kan distrahera personen och vinna diskussionen.

Assonans – ett fenomen som gör att ord som ”inrim” rimmar med sig själv.

Autodidakt – enligt traditionen den ende som vet vad autodidakt betyder.

Avtal – en dröm för många nybörjarförfattare och en mardröm för en del framgångsrika författare.

Till början

B



Backlist – den enda sortens böcker som döda författare säljer. En sammanställning av de böcker man har skrivit tidigare som är mycket bättre än de man håller på med nu och som via den långa svansen håller flera författare vid liv. Jämför klassiker.

Backstory – allt som någonsin har hänt alla rollfigurer och som det är mycket viktigt att man presenterar för läsaren, helst i stora sjok, så att det inte råder några oklarheter. Jämför exposition.

Baksida – den mest lästa sidan av någon bok. Därför den sida som drar till sig störst mängd försåtliga korrekturfel.

Baksidestext – en text om bokens framsidor. Jämför rygg

Barnlitteratur – böcker som skrivs av vuxna, redigeras av vuxna, tecknas av vuxna, ges ut av vuxna, marknadsförs och säljs av vuxna, till barn.

Bibliotek – ett tyst dejtingställe mellan bokläsare och böcker.

Biintrig – något som händer medan det andra, mer spännande inte händer.

Biografi – en skildring av någons liv skriven av någon som oftast inte varit med. Jämför självbiografi.

Bokmässa – ett sätt att ta fram sin inre syltförsäljare eller att ta fram sin inre skeptiska kund.

Till början

C



Chick lit – till skillnad från kvinnolitteratur en sorts litteratur som framför allt läses av kvinnor.

Citat – ett tydligt tecken på att en författare skrivit något värt att sprida, men inte så värt att sprida att man köper och ger bort hela boken.

Copywriter – en person utan vilken ”Just do it!” hade formulerats ”Fundera inte så jäkla mycket utan kör bara på. Alltså kör inte på någon, utan sätt igång direkt!”.

Cozy crime – en sorts deckare utan det som säljer (sex och våld), vilket man kompenserar genom katter och tanter, ofta i småstäder.

Till början

D

 


Deadlineden enda sanna inspirationen. Swishar förbi förvånansvärt snabbt, men bryts på egen risk.

Definition – en sån här.

Deus ex machina – passande namn på en nödlösning för att förklara hur något hänger ihop. Jämför kavalleriet kommer.

Dewey – en av få internationella standarder som inte kommit till Sverige i stor skala. Än.

Dialektik – argumentationsanalysens version av Prästens lilla kråka.

Dialog – en omöjlig balansgång mellan att vara realistisk (oläsbart) och att låta alla rollfigurer vara Oscar Wilde. Jämför monolog.

Dystopi – en utopi för surkartar.

Till början

E



EAN – krångligt namn på konstig kod som numera har fått annat krångligt namn, GTIN.

E-bok – till skillnad från 99,5% av alla böcker de senaste 15 åren en bok som inte har gått vidare från det hemtama digitala formatet till ett förgängligt pappersbaserat format.

Enaktare – en pjäs som är så kort att man inte ens hinner köpa popcorn i pausen.

Entré – en rollfigurs första viktiga framträdande i en text och därför det ögonblick man berättar allt om rollfiguren. Se även sorti.

Envishet – det som förvandlar version 29 av en text till en framgång, medan version 28 bara ligger längst ner i läshögen hos en massa förläggare. Tyvärr också det som förvandlar en effektiv marknadsförare till en plåga för alla i närheten.

Epilog – en texts version av Columbo.

Essätidig form av blogginlägg.

Expert – den ende som enligt lag får skriva facklitteratur. Lyckligtvis kan vem som helst kalla sig expert.

Expositionsom du vet, Bob, är den nödvändig för att man ska förstå vad som händer i en historia.

Till början

F


Facebook – en genial uppfinning för den författare som gillar personer från Porlock.

Facklitteratur – böcker som enbart läses av insnöade nördar för att de drömmer om ett liv där de faktiskt skulle ha chansen att ha ett normalt sexliv. Jämför skönlitteratur.

Fan fiction – skönlitterära texter som inte skrivs av riktiga författare utan författare som härmar riktiga författare och som skiljer som från vanlig skönlitteratur genom att vara skriven med kärlek.

Feedback – en nödvändig del av skrivprocessen för att göra überfantastiska texter lite mindre fantastiska så att andra människor inte blir bländade.

Femme fatale – en kvinna som gillar sex och som därför blir skildrad som skurk.

Final draftdet absolut bästa och enda tänkbara verktyget för att skriva bra texter.

Flashback – ett ofta klumpigt sätt att föra fram exposition med hjälp av Madeleinekakor.

Följetong – böjs ‘följetonger’. Litteraturens retsammaste format och därför en stor succé för såna lågkulturella verk som Brott och Straff och Oliver Twist.

Författarförbundet – en organisation utan vars hjälp svenska författare skulle vara fattiga och utan makt gentemot förlagen.

Första meningen – av mer än 15 000 den enda meningen som betyder något, tydligen. Det har lett till att några skriver texter med enbart en mening.

Till början

G

 


Genre – efterhandsindelning av texter som numera används för att sortera böcker i bokhandeln, eftersom den som gillar en fantasybok gillar alla fantasyböcker.

Grammatik – frivillig tvångströja. Korrekturläsarens främsta vapen.

Till början

H



Handbok – en bok som förklarar enkla saker in i minsta detalj och mumlar om svårigheter.

Hisspitch – en sammanfattning av ens text för någon som inte kan fly.

Hypotes – det vetenskapliga steget mitt emellan fantasi och självklarhet.

Till början

I



Icke-kronologiskt berättande – en sorts fiktion för författare (mer sällan läsare) som har svårt att placera händelser i tidsordning. Jämför flashback.

Inlaga – en del av boken som de flesta läsare är intresserade av.

In medias res – den litterära motsvarigheten till att komma in i salongen när filmen har börjat.

Inspiration – det som skiljer amatörer från proffs. Amatörerna använder det som bränsle. Proffsen använder det som grädde på moset. Att ha bränsle på moset rekommenderas inte.

Interpunktion – litteraturens blinkers. Används ungefär lika medvetet.

Till början

J



Journalist – en välutbildad researcher som får skriva clickbait-texterna mellan annonserna och därför ofta går över till att skriva böcker – och gör det bra eftersom han eller hon är van att skriva regelbundet.

Till början

K


Katharsis – samlingsnamn för de känslor som kommer av att äntligen bli klar med en dålig bok eller efter att ha fått läs-orgasm av en bra bok.

Kill your darlings – råd till författare som inte bör tas bokstavligt.

Klassiker – en bok som alla andra redan har lånat allt värdefullt ur.

Klyscha – litteraturens sätt att säga att vi minsann är för fina för återanvändning.

Kontrafaktisk litteratur – en sorts text som sätter en stolthet i att berätta hur det inte var.

Korrekturfel – arbetsuppgift för Tryckfelsnisse. Omfattas av Muphrys lag.

Kortroman – en bok som inte vill fresta på sin läsares tålamod.

Kronologiskt berättande – en ordningsfråga. Från början ett sätt att återge saker i rätt ordning. Numera samma sak. Jämför icke-kronologiskt berättande.

Kubism – av någon anledning inte en ism som slagit inom bokvärlden.

Kvinnolitteratur – till skillnad från chick lit en sorts litteratur som framför allt läses av kvinnor.

Till början

L



Layout – ett sätt att göra även ointressanta texter tydliga så att läsaren snabbare vet om det är värt att lägga ner tid på att ögna igenom dem.

Ledtråd – ett fakta som leder läsaren fel och problemlösaren rätt.

Lektör – en yrkesperson som vill göra sig själv onödig genom att ge feedback.

LibreOffice Writerdet absolut bästa och enda tänkbara verktyget för att skriva bra texter.

Libris – Sveriges längsta ”att läsa”-lista.

Litotesinget särskilt.

Litteraturförteckning – ett register över alla böcker man har plagierat.

Litteraturhistoria – en metod att minska självförtroendet hos blivande författare genom att visa hur klassiker är tråkiga och att framgång beror mer på tajming än på skicklighet.

LIX – förkortning för Läsbarhetsindex. Ett mått som säger att Läsbarhetsindex är ett krångligare ord än LIX.

Ljudbok – en chans för vuxna att återuppleva hur det är att lyssna på en förälder läsa sagor (vilket är orsaken till att så många uppläsare har djupa röster).

LyXdet absolut bästa och enda tänkbara verktyget för att skriva bra texter.

Läsplatta – bokvärldens motsvarighet till Moviebox och tillhörande videouthyrare.

Till början

M

 


Manus – omogen inlaga.

Marknadsföring – den hälft av skrivprocessen som bringar inkomst och som därför författare inte gillar.

Mary Sue – ett alter ego för en omogen författare som drömmer om att kunna utföra storverk. Ska inte blandas ihop med den mer seriösa sortens alter ego som finns i superhjältetexter.

Microsoft Worddet absolut bästa och enda tänkbara verktyget för att skriva bra texter.

Microsoft Worksdet absolut bästa och enda tänkbara verktyget för att skriva bra texter.

Microsoft Writedet absolut bästa och enda tänkbara verktyget för att skriva bra texter.

Monolog – den typ av replik som mest liknar den som författare ägnar sig åt till vardags. Jämför dialog.

Till början

N



Namedropping – ett mindre sofistikerat sätt än att skriva roman à clef. Det kan man märka på att det senare har ett franskt namn.

NaNoWriMo – även NaNo. Skrivvärldens motsvarighet till Göteborgsvarvet: för vissa är det den enda chansen att komma igång, för vissa är det en folkfest, för vissa är det en period då alla sociala medier fylls av uppdateringar om ett enda ämne och för omgivningen är det startskottet för att ta hand om en trött hjälte.

Neråtslut – en struktur som ger en inre känsla av tillfredsställelse hos pessimisten.

Nisse i Hökarängen – i många fall den ende som läser ens bok. Ofta påtänkt som målgrupp.

Novell – kortare textformat som tydligen är okänt för vissa författare.

Nyckelroman – en längre berättelse som låser fast sin författare i juridiska processer eftersom flera av rollfigurerna beter sig eller har lånat attribut från personer i författarens närhet. Skiljer sig från den traditionella romanen genom att författaren är klantig nog att inte dölja ursprunget till sina rollfigurer.

Nödrim – oftast de minst krystade elementen med en julklapp.

Till början

O



Omskrivning – pluralis av synonym.

Omslagsfoto – Möjligen enda gången, förutom bokmässor och signeringar, då man kan se författare påklädda och kammade.

OpenOffice Writerdet absolut bästa och enda tänkbara verktyget för att skriva bra texter.

Opålitlig berättare – ”En av förklaringarna i den här ordlistan stämmer inte.”

Ordbehandlaredet absolut bästa och enda tänkbara verktyget för att skriva bra texter.

Ordbok – till skillnad från många andra böcker en bok som har ordning på sina ord och dessutom förklarar tydligt vad den menar.

Ordlista – en sån här.

Oxymoroninte en sån här.

Till början

P


Pages – se Apple Pages.

Parentes – skiljevägg mellan vad som är viktigt nog att ha med i en text och vad som är viktigt nog att inkludera i en text trots att det egentligen inte borde vara med.

Parodi – det närmaste vissa författare kommer äran att få skriva en uppföljare.

Pastisch – en sorts text som är mest berömd för att den egentligen inte är en parodi.

Planering – en aktivitet som många fastkörda författare önskar att de ägnat mer av förarbetet åt.

Prequel – en text som kommer före den text den kommer efter, istället för att komma efter.

Prolog – i en skönlitterär bok, det allra, allra första som presenteras – bortsett från smutstitel, titelsida, kolofon, copyrightsida, eventuellt tack och tillägnan, kartor, och stundom dramatis personae.

Protagonist – en rollfigur som bara råkar vara lik sin författare. Se även antagonist.

Pseudonym – ett namn som en del författare använder istället för ett annat som ingen heller känner till.

Psykologi – ett forskningsområde som såväl skönlitterära som facklitterära författare använder för att motivera vad som helst.

Public domain – den sista vilan för texter, efter att varit änklingar i 70 år efter sin författare.

Till början

Q



Quark Expressdet absolut bästa och enda tänkbara verktyget för att skriva bra texter.

Qvadrologi – se tetralogi.

Till början

R


Ramberättelseen tavla för många historier.

Realism – en skönlitterär genre som bara blir bättre ju mer man tror att det är facklitteratur.

Recension – 1) ett snabbt sätt att sakta ner försäljningen genom att låta en fåkunnig människa med en stor megafon göra dålig reklam för ens verk, 2) ett långsamt sätt att öka försäljningen genom att låta en insiktsfull människa göra bra reklam för ens verk.

Refusering – ett sätt för förlag att göra många människor besvikna och ledsna både genom att inte anta så fantastiska alster att man knappt kan föreställa sig dem och genom att anta så mycket sämre manus.

Refuseringsbrev – ett meddelande som tolkas och omtolkas lika mycket som religiösa texter, och som det ligger lika mycket bakom.

Register – en alfabetisk hänvisningslista i slutet av en bok med ungefär hälften av de saker som en läsare kan tänkas leta efter, som författaren lägger in som en eftertanke.

Remake – ”Andra Chansen” för texter.

Research – en obetald del av skrivandet som förvandlar kakor till syltsnittar och sätter krokben för planen att låta mördaren åka fast genom att använda en sorts gift som inte är tillgängligt längre.

Retorik – ett urgammalt knippe verktyg för att upptäcka felen i andras argumentation och därmed lyckas övertala alla. Att retoriken inte lyckas övertyga alla om sin förträfflighet får tala för sig själv.

Rim – ett sätt för ord att sluta på liknande sätt, tillika en födkrok för fler sångtextförfattare än poeter (vilket torde bevisa att rim är den inkomstbringande delen av poesi). Den som vill rimma kan ta hjälp av rimlexikon (exempel 1, 2) eller av nödrim. Jämför allitteration.

Roman – skönlitteraturens guldstandard. De lömska engelsktalarna har dock försökt förvända synen på folk och kallar ‘roman’ för ‘novel’ (notera felstavningen!).

Rygg – en del av en bok som inte sitter på baksidan, och i många fall är den första delen av boken som man ser.

Till början

S



SAB – svenska biblioteks metod att skilja mellan solen (Uaba) och månen (Uabe). Kattlöst. Se även Dewey.

Sakregister – se register.

Satir – en sorts parodi med vassare spets, som gärna pekas åt alla håll och därför ibland sticker satirikern själv i rumpan.

Scrivenerdet absolut bästa och enda tänkbara verktyget för att skriva bra texter.

Självbiografi – ett bevis för att själv är bäste dräng när det gäller att sortera ut vad som är viktigt och rätt i en människas bakgrund. Se biografi.

Självhjälpsbok – en bok som hjälper en att lösa ett problem en gång för alla. Därför har de flesta läsare köpt och läst flera sådana inom varje ämne.

Självreferens – en sån här.

Skripta – även scripta. Inom film och TV en petimäter som inte vill att ett filmat raffel ska ha klaffel.

Skrivatidning och syssla.

Skriva för hand – det absolut bästa och enda tänkbara verktyget för att skriva bra texter.

Skrivkramp – en metod att slippa ångesten i samband med att skriva genom att förlänga skrivprocessen. Fysiska problem med att skriva (karpaltunnelsyndrom, musarm, etc) går ofta att förebygga genom ergonomi. Eller genom att sluta skriva.

Skrivmaskin – det absolut bästa och enda tänkbara verktyget för att skriva bra texter.

Skrivpartner – en person som sågar alla bra idéer, tar upp plats på omslaget och tar halva intäkterna, men som gör skrivandet mindre ensamt och rensar bort de värsta dumheterna innan någon annan hinner läsa dem.

Skrivprocessen – en märklig serie händelser som inkluderar slött stirrande, ljudliga handgnuggningar, idog research, logiskt arbete, flera bearbetningsvändor och återkommande återvändsgränder, och som är den enda kända vägen fram till färdiga texter.

Skräck – en genre som inte vågar skrämma läsaren med verkligt skrämmande saker såsom att hålla tal och att krama hemlösa.

Skönlitteratur – böcker som enbart läses av flummiga kulturtanter för att de drömmer om ett liv där de faktiskt skulle ha chansen att ha ett normalt sexliv. Jämför facklitteratur.

Slash fiction – i många fall den enda möjligheten för bromance-deltagare att leva ut sina drömmar.

Slutsats – det resultat en akademisk text mynnar ut i, som är orsaken till att texten påbörjades och avslutades, och som därför är det minst intressanta för opponenter.

Sorti – sista chansen att se en rollfigur, och därför den bästa platsen att avslöja någon ny information om rollfiguren. Jämför entré.

Språk – en samling ljud och bokstavskombinationer som bildar mening för vissa men inte för andra. Även tidning om dito.

Språkkänsla – den trygghet som gör att vissa kan använda ”likmätighet” och ”onaskeliga” i ledig konversation.

Stavningskontroll – ett automatiskt sätt att föra in korrekturfel, för när Tryckfelsnisse inte räcker.

Stående skämt – ett sånt här.

Superhjälte – ett alter ego för en omogen författare som drömmer om att kunna utföra storverk. Ska inte blandas ihop med den mindre seriösa sortens alter ego som kallas Mary Sue.

Suspension of disbelief – vuxnas sätt att säga ”kan vi inte leka att…?”, som inte helt oväntat saknar en svensk översättning.

Synonym – ett alternativt ord till det ord man egentligen hade tänkt att skriva som man använder för att verka mer bildad än man är.

Till början

T



Tabell – ett sätt att suga den sista energin ur de flesta texter genom att ställa upp information på ett lättförståeligt sätt.

Tetralogi – en serie texter för den som är inne på jämna antal och inte kan trycka in all handling i en trilogi.

TextMakerdet absolut bästa och enda tänkbara verktyget för att skriva bra texter.

Thriller – en sorts berättelse som är spännande. Till skillnad från alla andra.

Tidsoptimist – person som förvånas av jordens rotation.

Titel – i stort sett alltid det första eller sista författaren kommit på under skrivprocessen, och en bra barometer på ifall resten av författarens skrivande är något att ha.

Tragedi – en komedi utan tajming.

Trailer – reklamfilmssnutt som visar det mest sevärda i en film och därför onödiggör att man ser resten av filmen.

Tryckeri – ett företag som köper in bläck och levererar upplevelser.

Twitteratur – litteraturens motsvarighet till dagstidningsstrippar. Haiku-följetonger med åtföljande brädgårdar.

Till början

U



Underdog – i en skönlitterär text, den som oddsen talar för.

Ungdomslitteratur – en sorts böcker som är lätta att komma in i, har ett chosefritt språk och behandlar aktuella ämnen, ofta på ett roligt sätt, och därför inte riktar sig till vuxna, men ändå säljer förvånansvärt bra.

Uppföljare – en text som en välvillig och altruistisk författare erbjuder omättade fans av ett originalverk, väl medveten om att den aldrig når upp till samma lönsamhet eller kvalitet. Se även prequel.

Uppskjutning – definition kommer snart.

USP – förkortning för Unique Selling Point. En balansakt mellan att vara en sellout och att vara en kuf.

Till början

V

 


Västgötaklimax – en sadistisk författares föredragna sätt att avsluta texter.

Till början

W


Word – se Microsoft Word.

WordPrefectdet absolut bästa och enda tänkbara verktyget för att skriva bra texter.

Works – se Microsoft Works.

WriteMicrosoft Write.

Writer – se LibreOffice Writer.

Till början

XYZÅÄÖ



Överdrift – den allra viktigaste delen av allt någonsin.

Översättning – ett sätt för författare att pådyvla sina alster på de stackare som inte ens pratar samma språk.

Till början

Har du förslag på fler termer som behöver läggas till, kontakta Lennart.

Till början

  • Unique Post
0 comments on “Ordlista för författare
1 Pings/Trashbacks för "Ordlista för författare"
  1. […] Ordlista för författare […]